torsdag 13 juni 2019

Gratis pengar från Johnson & Johnson idag - Så här formas min framtid!

Idag plingade det till i telefonen punktligt och fint, det är nästan så att man kan sluta ställa klockan vissa dagar. Det var utdelningen från Johnson & Johnson och K2A som kom in på kontot och det är ju alltid trevligt att bli väckt på ett sånt sätt. Gratis pengar som jag får för att inte göra någonting. Eftersom jag är en ganska rastlös person så investerades pengarna direkt och har redan börjat jobba för mig i skrivande stund.



Fick gratis pengar från Johnson & Johnson för att inte göra någonting


Jag fick 820kr från Johnson och Johnson och 200kr från K2A. Tillsammans blir det en dryg tusenlapp som jag inte behövt göra något alls för att få. På den tiden jag jobbade och precis hade börjat spara mer seriöst för att uppnå ekonomisk frihet så var just en tusenlapp en summa som jag såg som en dagslön. Det var det jag fick in efter skatt ungefär om jag spenderade en hel dag på jobbet.


Jag tänkte då att för varje tusenlapp jag sparade kunde jag vara ledig en dag. Efter ett tag insåg jag dock att jag inte alls gjorde av med en tusenlapp om dagen utan snarare en femhundring. Då insåg jag att för varje tusenlapp jag sparade kunde jag vara ledig två dagar! En tusen lapp gav mig två dagars ledighet! Ett år av arbete gav mig alltså två års ledighet!

Läs blogginlägget om Johnson & Johnson här!



Att investera pengarna är det som boostar friheten!


Att få två år ledigt om jag sparade halva min lön var en riktig väckarklocka för mig och motivationen var på topp. Jag körde på så här något år innan jag insåg att om jag investerar pengarna så sätter jag fart på maskineriet på riktigt! Om jag bara investerar alla pengar jag sparar så kommer jag att få en avkastning kring 10% på allting också. Ett investerat kapital fördubblad ungefär var sjunde år!

När jag insåg det här så fattade jag att mina pengar jag redan hade sparat skulle fördubblas på sju år! Mina 400 dagar i frihet som jag hade jobbat ihop skulle bli 800 dagar i frihet av sig själv, det kändes som jag kommit på världens bästa lifehack! Det var egentligen var det var. Jag anser att ett av de bästa lifehacksen vi kan använda är att investera våra pengar. Genom att investera våra pengar får vi gratis pengar utan att behöva göra något alls. 

Läs inlägget om hur du kommer igång med ditt aktiesparande här!



Öppna ögonen och skapa en egen pengamaskin idag!


Idag fick jag 1000kr i utdelningar. Genom att investera de pengarna så kommer jag att få en totalavkastning på 200kr om året om sju år. Det är på pengar jag från början fått gratis! Det är ingen magi, det är enkel matematik. Man kan tänka att det är jobbigt att spara eller så öppnar man ögonen och ger sig själv en pengamaskin.


Om du sparar ihop 300.000kr vilket tar tid och kräver hårt arbete men däremot inte är omöjligt så kommer den att ge en totalavkastning på 30.000kr per år. Om du därefter sparar 5.000kr i månaden i sju år och inte rör de sparade pengarna under tiden så kommer du ha ett kapital på 1,1 miljoner kronor med en totalavkastning kring 110.000kr om året. De är nästan 10.000kr i månaden! Passiva pengar som trillar in.



Disciplin och vilja


Visst det kräver disciplin, arbete och fokus men så jättejobbigt är det faktiskt inte. Det svåraste är att motstå frestelsen att tömma kontot varje månad. De här summorna var exempel, alla har olika förutsättningar. Om du bara kan spara hälften, vad spelar det för roll? Det blir 5.000kr i månaden. Varför ska du inte ge dig gratis pengar i framtiden. Kan du bara spara en fjärdedel av exemplet? Det blir fortfarande 2.500kr i månaden, en grym trygghet och frihet!

Vi lever bara en gång och våra val formar vårat liv? Vill du leva friare och med mer möjligheter, vill du inte springa ekorrhjulet som 99% tyvärr gör år efter år? Ja, då måste man göra som 99% inte gör. Gör man det så får man det som 99% aldrig kommer att få. Ett val helt enkelt och det är ett val vi själva måste göra.

Tänker du ibland pengar i tid? Hur tänkte du när du började spara?


Läs gårdagens blogginlägg:
Tågluffa i Europa - Kostnader?

10 kommentarer:

  1. I like your attitude man - håller helt med om feelingen "life-hack". Vad blev det för shopping för dessa härliga kulor?

    Allt gott,
    Eric

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Eric,

      Haha, ja men det känns ju som man hittat värsta lifehacket! :)

      Jag köpte Xact Högutdelande för allt!

      Tack och detsamma! :) Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Härligt med pengar som tickar in utan att man behöver göra något för dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Stojko,

      Ja alltid kul med utdelningar! 🙂👌

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Jag ångrar att jag började spara seriöst "för sent". Tänk om någon visat ränta-på-ränta i skolan, då hade jag sannolikt sparat mer och konsumerat mindre. Och säkert kunnat sluta jobba redan nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Sluta jobba vid 55,

      Jag förstår hur du menar. Tror på något sätt att man ändå måste förstå det själv men självklart, hade man fått det visat för sig kanske man kommit igång tidigare. Man får göra det bästa av där man är nu helt enkelt! 💪🙂

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Härligt med nya köp för gratis pengar! Xact högutdelande är det långsiktig eller för att boosta utdelningarna i slutfasen? Jag är inte så insatt i den. Ja jag tänker också ofta pengar i tid. När jag var yngre tänkte jag dock ofta pengar i antal pizzor istället, det kan hända forfarande, fast nu köper jag inte så mycket pizza längre;p /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja C,

      Ja det känns ju alltid bra! 🙂 Ja, det är långsiktigt. Jag vill sprida över fler innehav och då passar den bra med ca 45 innehav och utdelning är ju alltid kul för att underlätta uttagsfasen.

      Haha, men pizza är ganska gott. Köper inte heller ofta men njuter när det händer 😉.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Skoj! JNJ är säkert bra, och ditt fokus är imponerande.

    Men om man ska vara petig så är ju inte pengarna "gratis". Till att börja med har du ju arbetat för den ursprungliga investeringen iaf i något led. Dessutom finns det en alternativkostnad. Säg att JNJ är väsentligt sämre som investering än, bara som hypotetiskt exempel, Castellum, då missar du avkastning.. :)

    Är själv helt fokuserad på mogna och utdelande bolag, men tycker ibland det är lite väl mycket klang och jubel kring utdelningar. Pengar kan förräntas på andra sätt också.

    SvaraRadera
  6. Jag tycker du ska sträcka på dig och värdera upp din egen insats med hjälp av språket. ;-)

    Din formulering:
    "Genom att investera våra pengar får vi gratis pengar utan att behöva göra något alls."

    Jag skulle nog hellre säga att:
    "Genom att arbeta hårt för lönen, leva kostnadsmedvetet och klokt placera överskottet får jag återbäring på min genomtänkta investering i ett vinstdrivande företag."

    Utdelning är en periodisk återbäring eller belöning för att du valde just att investera i en utdelningsaktie och inte chansade på tillväxtalternativ, inte gratis pengar för att du knappt gjort något.

    Värdera upp din egen insats och benämn den rätt! Din utdelningsstrategi är något att vårda och vara stolt över och rätt långt ifrån en liten gratisdusör då och då.

    SvaraRadera