torsdag 16 november 2017

Billig mat på nätet - Kan det vara ett sätt att spara pengar?

Jag har alltid sett mathandling via nätet som något oekonomiskt eftersom jag hört att priserna är högre samtidigt som frakten tillkommer. Idag kollade jag dock runt lite och insåg att det kanske finns pengar att spara och besparingen kanske blir ännu bättre om man brukar ta bilen till affären.



Jag roade mig lite med att kolla lite snabbt efter varor som faktiskt är billigare på nätet än i den fysiska butiken och hittade bl.a.:
  • Axa Havregryn, 750g - 5kr
  • Turkisk yoghurt, Lindahl, 1kg - 20kr
  • Milda Margarin, 500g - 10kr
  • Torskfilé, färsk benfri 500g - 39,99kr
Många varor kostar mer medan vissa är billigare. Jag ska kolla mer sen när jag har mer tid, men tycker faktiskt att det är intressant att det går att hitta billigare varor på nätet. Kan man kombinera det och få en billigare totalkostnad så tycker jag det kan vara värt ett test. Jag kollade in Mat.se och det är gratis frakt vid köp över 700kr. Man binder sig inte på något abonnemang eller liknande och kan därför göra enbart en beställning om man vill. Jag ska räkna på det och kommer antagligen testa att göra en beställning.

Få 175kr rabatt på Mat(punkt)se - Ange kod: GLENN2017 (Gäller när du handlar för över 700kr fram till den sista december, endast för nya kunder).

Har ni handlat-/handlar ni mat på nätet? Vilka är era erfarenheter?

14 kommentarer:

  1. Willys och Hemköp har samma priser i butik som via nätet. Willys tar dock en plockavgift på 49 kronor men det tjänar vi in på att det blir en mer genomtänkt storhandling och igen spontanshopping i affären. För att inte tala om tidsbesparingen som är guld värt för vår familj. Beställer på kvällen och hämtar upp i affären fördigpackat på väg hem. Dessutom tycker jag att det är lite lättare att jämföra kilopriser och hitta erbjudanden via hemsidan när jag beställer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym,

      Tack för att du delar med dig av din erfarenhet! Tyvärr har jag själv inte någon erfarenhet av att handla mat på nätet men ska kolla in Willys, 49kr kan man nog spara in ganska enkelt som du säger både på tid och genom att pricka erbjudanden. Jag själv scannar mest så det är ganska lätt i butik också. med barn kan jag tänka mig att tiden är värt mycket! Jag ska nog testa detta erbjudande då rabatten gör att jag sparar en del, men kommer som sagt kolla in Willys sida också.

      Tack för kommentaren!

      Radera
  2. Jag har aldrig handlat mat på nätet men jag kollade på det en gång och upptäckte en expeditionsavgift på 100kr. Så se upp för liknande avgifter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Emil,

      Tack för varningen, vet du vilken sida det var?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Ok, Tack för svaret, alltid bra att veta! :)

      Radera
  3. Jag har köpt mat och andra produkter (t ex välling) från Delitea. Det fungerar precis på samma sätt som systerbolaget Apotea, gratis frakt och liknande upplägg på sidan. Mig veterligen finns det inga färskvaror ännu, men torrvaror kan man spara in några kronor på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Aktieoutsidern,

      Ska kolla Delitea, ingen koll på dom. Det låter grymt smidigt, så dina erfarenheter är bara bra då, när levereras varorna?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Ja, har bara gott att säga om Delitea. Varorna levereras till valt utlämningsställe inom 1-2 dagar.

      Radera
    3. Tack för svar :) Det verkar bättre än jag trott alltså!

      Radera
  4. Enda nackdelen jag har med beställa online är att 15-30kr går åt varje gång till kassar. När jag går ner själv så återanvänder jag alltid en kasse men när man beställer online så går det inte. Dock är det tidsvinnande vilket är väldigt skönt och när man själv inte har en bil så är det även en fördel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Livets saga,

      Intressant, de tar betalt för kassarna alltså? men då storhandlar du ganska mycket varje gång?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Iaf så tar coop betalt för påsarna och dom brukar vara ganska ogenerösa när det gäller hur lite de lägger i varje kasse dock kan ju detta vara för inga varor ska ta skada men det känns som man blir lite lurad då man får 8 kassar för något som 4 kassar skulle funka till. Brukar beställa generellt 2 gånger i månaden, sedan gör jag små köp i butik för bland annat gröna varor.

      mvh,
      Livetssaga

      Radera
    3. Ok, jag förstår,. Är nog en svår avvägning, skulle varor gå sönder så skulle de få stå till svars för det. verkar som att det finns tid att spara om inte mat på att köpa mat på nätet.

      Radera