tisdag 21 november 2017

Hur räkna ut courtage på Avanza?

Jag tänkte här gå igenom hur man räknar ut hur mycket man får betala i courtage på sina aktieköp hos Avanza. Eftersom de flesta och även jag själv använder Avanza mini så utgår jag från det i mina uträkningar, samt handel på Stockholmsbörsen. Det finns ett enkelt sätt att räkna ut hur man kan minimera sitt courtage genom att tänka på en sak vid köp.



Räkna ut courtage Avanza


Om du gör ett köp i courtageklass Avanza mini så betalar du minst 1 krona eller 0,25% i courtage för ditt köp. Om du däremot gör ett köp på 598kr så betalar du 2 kronor i courtage, det blir alltså en courtagekostnad på 0,33%. För att minimera din courtagekostnad bör du om det är möjligt alltså handla för 597,90kr, det blir då en courtagekostnad på 0,17% istället.

Det här är svårt i praktiken men genom att tänka till lite kan du spara en krona här och där genom att använda det här tipset. Om du tex köper 5 stycken Latour för 103kr/styck istället för 4 stycken så betalar du samma courtageavgift för köpet, men eftersom transaktionsbeloppet blir större så betalar du procentuellt en lägre avgift.





Avanza avrundar när de sätter courtagekostnaden


Alltså om du handlar för 597,90kr eller mindre så avrundar de nedåt och du betalar 1 krona i courtage, men om du handlar för 598kr så avrundar de uppåt och du betalar 2 kronor i courtage. Nästa "avrundnings-nivå" börjar vid 997,90kr. Nya kunder har dock alltid gratis courtage på sina första 50.000kr hos Avanza. Det innebär att man inte betalar något courtage alls på Stockholmsbörsen förrän du uppnått 50.000kr.

Det viktigaste är att hålla koll på vart gränsen går. Jag har sett att många skriver 598kr men det blir lite otydligt, du måste köpa för under 598kr för att få 1 krona i courtage. Alltså se till att handla för 597,90 kronor eller mindre för att vara säker på att inte behöva betala 2 kronor i courtage för ditt köp. Samma sak gäller vid nästa nivå, handlar du för 997,90kr så betalar du 2 kronor i courtage, om du handlar för 998kr så betalar du 3 kronor i courtage för affären.

Räkna på ett enkelt sätt - För att lägga upp ett enkelt tankesätt så kan man säga att affärer på eller under 597kr, 997kr, 1397kr osv. ger mest "bang for the buck" och är mest fördelaktigt för dig.

Brukar du tänka på courtaget när du handlar?


Läs mer om courtage hos Avanza *affiliatelänk
Ovanstående länk är en affiliatelänk, läs mer här.



Läs även:
Diös fortsätter att leverera - Jag tror fortfarande på kraftig utdelningshöjning!
Varför jag inte köper att amortering alltid är det bästa alternativet
Sluta jobba vid 40
Få billigare elräkning på ett enkelt sätt!

16 kommentarer:

  1. Brukar normalt sett handla i courtageklassen där minsta är 39kr (vilket har fört med sig att de flesta affärer är runt 26000kr :)
    bytte för några veckor sen till mini pga av jag hade lite småinnehav från IPO:S som jag ville sälja av, svider betala 39kr courtage för ett innehav på som är värt 2000kr.
    Testat köpa lite småposter också och märkte att de avrundar uppåt, köpte 3aktier à 464.50, fick då betala 3kr courtage däremot avrundade avanza aktierna till 1394kr! vet inte om de nånsin avrundar neråt? Om det blivit 1393.20 t.ex avrundar de till 1394 då med?
    nordnet har ett annat system tror jag där de avrundar på den sammanlagda order+courtagekostnaden, vet inte om de avrundar neråt nånsin heller, har inte gjort så många småaffärer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja K21,

      Att de avrundar 3 aktier á 464,50kr (1394,59) till 1394kr är rätt. 50 öre avrundas alltid uppåt. Det jag menade i inlägget är om du köper under de gränser jag skrev så avrundas courtaget nedåt. I ditt fall betalade du 3kr för ett köp på 1394kr, du betalade alltså egentligen 0,22% courtage och inte 0,25%.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. (1393,50) skulle det stå, slant på tangentbordet ;).

      Radera
  2. Bra att du belyser detta!

    Har tidigare skällt på Avanza för att de har en icke-intuitiv gräns. Mer intuitivt vore att avrundning sker för allt under 599,40 kronor. Det borde framgå på Avanzas hemsida var brytgränsen går för tror vi alla åker på det här och blir förbannade någon gång vilket skapar mer badwill än intäkter för dem. Jag köper också så nära 600 kronor som möjligt för att maxa courtage.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja utlandsutdelaren,

      Jag kan hålla med om att de gör det onödigt rörigt. Det bästa är att ha kolla på det och försöka utnyttja det till ens fördel istället. det jobbiga är som sagt att många verkar tro att det är 599kr som gäller och då blir det procentuella courtaget högre.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Har flyttat mkt av mitt innehav till Degiro som har courtagefritt på Stockholmsbörsen upp till 1 mille, och dit har jag en bit kvar. Sedan använder jag Avanza och Nordnet för utländska aktier samt lite "Daytrading"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Magnus,

      Intressant, det låter väldigt generöst, finns det nån hake? Jag har inte kollat upp Degiro något faktiskt. Jag ska vara ärlig och säga att jag gillar Avanza för deras hemsida och app och kan betala lite högre courtage för det.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Jag håller helt med. Något som är ännu mer störande är när man råkar köpa aktier som är noterade på de mindre handelsplatserna. Där är minsta courtage 18kr. Varför inte bara skriva ut courtaget i samband med att man ska köpa? /InvestDroid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja InvestDroid,

      Jag håller med om det, det är riktigt störande att råka köpa på Aktietorget och känna sig blåst. Förhoppningsvis gör man det bara en gång och det verkar som de flesta lärt sig den hårda vägen. Ett varningsmeddelande där de säger till att courtaget för detta köp är 18kr skulle vara bra.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Kalasbra inlägg Frihetsmaskinen. Jag ser till att ta med detta i min veckorapport på söndag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Kronan,

      Tack, kul att du gillade det och tack för att man får vara med i veckorapporten! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Kanske jag som är seg i huvudet nu på kvällskvisten, men blir det inte en krona extra per nivå? Tänker på din avslutande stycke. Dvs man bör hålla sig under 597, 997, men sedan 1396 och 1795 och 2194 osv.
    / Anton

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis! Efter 597 kr så ökar courtaget med 1 kr för varje 400 kr.

      Radera
    2. Tja Anton,

      Bra påpekande! Jag ska kolla upp det och se vad som gäller, eller har du kanske kollat redan? Jag kollade när jag skrev inlägget igenom gamla köp och fick på så vis fram nivåerna men det är möjligt att jag handlat för 1396kr. Jag kollar och återkommer! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    3. Hej InvestDroid,

      Se svar ovan. Jag ska dubbelkolla men har för mig att det är samma nivå på 557 och 997, jag kolla på gamla köp jag gjort. Jag kan självklart ha fel där och missat men återkommer när jag kollat det.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Om man får flika in med ett tips så prova http://courtage.io som räknar åt dig! Fortfarande i betafas men fullt funktionsduglig!

    SvaraRadera