fredag 10 november 2017

Cykla istället för att åka bil?

Under det senaste halvåret har jag cyklat väldigt mycket istället för att åka bil. Det händer nu ganska ofta att bilen står orörd en hel vecka, eftersom jag helt enkelt har vant mig av med den. Jag cyklar till och med i jobbet trots att jag måste ha tung utrustning med mig. En extra bonus förutom motionen är ju att det här sparar en del pengar.




Att ta cykeln istället för bilen ger flera fördelar


Förutom att det är bra för hälsan och ger mindre stress så har det här gett ekonomiska fördelar. Jag sparar en del pengar på att ta cykeln istället för att åka bil. Då pratar jag egentligen bara om de direkta kostnaderna och har inte ens gett en tanke till värdeminskning och slitage.


Jag tankar bilen väldigt sällan numera och när jag kollar kontoutdraget så hittar jag inte längre de där parkeringsavgifterna som brukar fylla ut tomrummen mellan överföringarna till Avanzakontot. Att ta cykeln istället för bilen gör större skillnad än vad man tror. Jag kan tänka mig att jag spara ungefär 500-1000kr/månad på att cykla istället för att ta bilen. Då har jag som sagt inte tagit med de fasta kostnaderna som rullar på oavsett användning och jag har heller inte räknat med slitage.

Om jag skulle räkna in värdeminskning, slitage och underhåll så sparar jag säkert 3000kr i månaden på att inte använda bilen. Om jag skulle investera dessa pengar så skulle jag efter tio år ha sparat ihop 360.000kr, men eftersom jag investerat pengarna så skulle de ha ökat till 562.000kr. Slår man ut det på 10år så blir det 4700kr i månaden, det är väldigt mycket pengar!

Läs blogginlägget om hur du snabbt och enkelt kommer igång med ditt aktiesparande!



Att cykla minskar stressen


Jag gillar att cykla, jag verkligen gillar det på riktigt. Något som är otroligt värdefullt i en storstad är att slippa köa och leta parkeringsplats. Den stressen man slipper genom att cykla istället är så värdefull. Det optimala skulle vara att leva helt utan bil och bara ha en cykel.


Det är något som kanske skulle fungera långsiktigt men i dagsläget behöver jag bilen ibland i firman och för att ta mig till fritidsaktiviteter som jag gillar. Jag funderar hela tiden på hur man skulle kunna designa ett liv utan bil. Jag tror det viktigaste är att bo nära allt man gör och gillar, då skulle man slippa all transportering fram och tillbaka.

Använder ni bil eller cykel mest för att transportera er?



Läs liknande blogginlägg:
Bli ekonomiskt oberoende snabbt!
Spara pengar snabbt och boosta ditt sparande!
Hur blir man digital nomad?
Tjäna pengar på nätet

12 kommentarer:

  1. Jag bor också i en stor stad och har, iaf tidigare, trott att jag varit beroende av bil. Men även om jag behöver den till vissa saker inom både arbete och privat är cykel ändå ett fullgott alternativ om jag absolut inte måste ha bil. Cykel har ju som stor fördel, som du även påpekar, möjlighet att få fart på flåset. Gratis dessutom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bombmattan,

      ja det är som du säger att man tror man måste ha bil tills man testar att vara utan. Det är förvånande hur bra man klarar sig utan den.

      Tack för kommentaren!

      Radera
  2. Jag åker kollektivt. Räknade faktiskt på det och eftersom jag hade velat köpa en ihopfällbar stadscykel (Brompton) skulle det vara först efter fyra år som den investeringen bar sig. Tyckte helt enkelt att det var en onödig utgift. Annars enig, cykla eller gå förstås alltid att föredra om det går.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja utlandsutdelaren,

      Förstår dig om du måste kunna ta cykeln på tåget. Brompton är en ganska dyr cykel, kanske finns alternativ? Själv kör jag en billig cykel nu men vill köpa en bättre, då ser jag det mer som ett nöja och då får det kosta lite ;).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskien

      Radera
  3. Har aldrig ägt en bil. Cyklar, går eller åker kollektivt när jag behöver ta mig någonstans. Skulle tippa på att det är 95% cykel som gäller för min del. Har hyrt bil de gånger jag haft behov av en och det är sex gånger de senaste tio åren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jarno,

      Riktigt bra jobbat, antar att du sparat en del genom åren på det. Smart att köra hyrbil när det behövs, har själv funderat på det. Några bra tips vart man ska hyra?

      Med vänlig hälsning / Frihetsdmaskinen

      Radera
  4. Använder Sunfleet när det finns bilbehov för några timmar, på jobbet och hyrbil för längre resor. Går för det mesta och cyklar om transportsträckan är lite längre. Jag sålde bilen när jag insåg att jag använde den för veckobesöken på Ica. Blev jäkligt dyra köp. Avskydde månadsbetalningarna och insåg att jag kunde hyra en bil varje helg för samma kostnad om jag ville. Ångrat det inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej P,

      Vet att jag kollat Sunfleet innan men kommer inte ihåg riktigt, är dt månads abonnemang man tecknar sig på? Bra insikt hur mycket bilen faktiskt kostar, jag börjar också bli sugen på att räkna på vad hyrbil skulle kosta, man slipper ju också risken för att den kan gå sönder.

      Tack för bra kommentar!

      Radera
  5. Jag promenerar, cyklar och åker tåg - det känns skönt att bil inte behövs för att vardagen skall fungera!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gustav,

      Ja det låter riktigt skönt, jag ska sätta mig och göra en för och mot lista och se om jag kan klara mig helt utan bil.

      Tack för kommentaren!

      Radera
  6. Fint inlägg Frihetsmaskinen :)

    Jag har nog, så vitt jag kan minnas, aldrig kört bil till jobbet. Då ska jag väl tillägga att jag bor 15 minuters cykelväg till jobbet.

    Vissa dagar är det kallt och eländigt men då tänker jag på den ökade sparkvoten och sätter mig på sadeln likt förbaskat :D

    Kronan till Miljonen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej kronan,

      Bra jobbat och skönt med så nära till jobbet. det är viktigt att effektivisera livet och bo nära det man gör, det sparar så mycket tid. Äger d bil annars? Jag börjar känna att bilen mest står stilla nu men kostar pengar i fasta kostnader.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera