fredag 17 november 2017

Härlig fredag och sol - Så här vill jag leva!

Idag har det varit en perfekt dag. Krispig luft, sol och klarblått på himlen. Jag tog cykeln och bara gled runt lite i närområdet, stannade till och satte mig på en bänk, solade, åkte vidare. Så här vill jag leva, det räcker så, måste vi ha så mycket mer?




Jag har börjat inse att det egentligen inte krävs mycket alls för att vi ska vara lyckliga, det handlar mer om vår inställning och hur vi ser på det. Idag var jag lycklig för att jag är frisk, mina nära är friska och solen sken. Det krävdes inte mer än så för att göra mig glad idag. Jag har egentligen inte gjort något alls förutom att ta det lugnt, lyssnat lite på musik och njutit av dagen. Men frågan är, måste vi göra mer än så? Om jag hade tänkt på allt jag kunde gjort istället och allt jag borde ha gjort så skulle jag troligtvis haft en annan känsla i kroppen.

Jag försöker för varje dag att lära mig att uppskatta sakerna jag har och inte fokusera på det jag inte har. För vi vet ju ändå att det är väldigt vanligt att vi strävar efter olika saker ända fram tills vi når dem, sen när vi äntligen är där så håller vi inte kvar i dem för vi har så bråttom till nästa mål. Idag försökte jag stanna upp och tänka. Jag strävar efter frihet så hårt att jag ibland missar de fria dagar jag lever i, det är inte rationellt. Så idag stannade jag i friheten, jag njöt av den och andades den. Idag var jag fri!

Kan ni känna igen er i känslan att man ibland missar att ta tillvara på det man kämpat för?



Liknande inlägg:
Jobb, vad är det?
Jag är en indian, vad är du?
Livet som ekonomiskt fri
Skulle du leva som du gör idag om du var ensam på jorden?
Jobba mindre - Lev mer!

8 kommentarer:

  1. Håller fullständigt med, jag älskar att promenera ute i solskenet när det är lagom kalla dagar i Sverige, man får den där uppfriskande kalla känslan men ändå den där ljuva varma kramen av solen mot sitt ansikte. Man uppskattar verkligen de lättare sakerna, sen att man har ett fotointresse så är de även en fördel :D

    SvaraRadera
  2. Du har helt rätt i att vi inte behöver särskilt mycket för att vara lyckliga. Jag kämpar med studierna och arbetskarriär för att bygga en rik och trygg framtid. Men om jag skulle få reda på att jag bara har några år kvar att leva skulle jag faktiskt känna att jag har slösat bort mitt unga liv eftersom jag inte fick chansen att njuta av det där långa, lyckliga livet jag drömmer om. Det är svårt att väga "njut av nuet" mot "planera och jobba för framtiden".

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag ser att du liksom jag har aktier i omega healthcare investors. Vad tänker du kring gårdagens pressrelease om misstänkt bedrägeri?

    Vänligen Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annelie,

      Jag har ärligt talat inte satt mig in i allt. Jag ökar inte och kan tänka mig att sälja om det är så. Har faktiskt funderat på att sälja av en liten del. Oavsett spelar det inte så stor roll då innehavet för mig bara är drygt 2%.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. För några somrar sedan vandrade jag från Abisko till Stora Sjöfallet under sju dygn. Sju dygn utan mobiltäckning, utan sällskap och inte en bil i sikte på hela tiden.

    Har aldrig känt mig så fri som då, och månaderna efter uppskattade jag livet så mycket mer. Ta bara en sån enkel sak att slippa leta någonstans att slå läger varje kväll - sängen står ju alltid på samma ställe i sovrummet :-)

    Att vara ensam i naturen under några dagar rekommenderar jag alla. Det är verkligen balsam för själen :-) Det kostar inte något heller!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Shit vad häftigt! jag skulle verkligen vilja vandra i Abisko, det ser grymt fint ut! vandrade du helt själv? Riktigt strongt gjort, har du några bra tips på kläder för en sån vandring? Där är precis sånt där jag vill göra mer utav, måste se till att göra det bara.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Jag hade min mors hund med mig, och även om han var med som sällskap kände jag mig i fred.

      Jag har alltid haft ett intresse, nästan begär av att vara utomhus och har under många år samlat bra kläder och utrustning. Det är många år sedan jag sa ifrån att få födelsedagspresenter och julklappar men brukar ändå få presentkort på sport-/friluftsbutiker. Köper egentligen bara dyra kvalitetsgrejer. Det är värt både ur komfortsynpunkt men jag tror också att det blir billigare i längden.

      Kör med så mycket ull som möjligt plus att ha bra skalplagg som andas som yttersta plagg.

      Det finns en begagnatmarknad för såna kläder, annars brukar jag vänta in reor. Nu har jag exempelvis köpt lite shorts och andra sommarkläder och där i april-maj kommer jag spana efter billiga vinterkläder.

      Radera
    3. Hej igen,

      det låter grymt härligt, hoppas kunna åka upp till Abisko snart, ser så fint ut. Måste ta tag i att göra mer här hemma bara, utnyttja vardagen bättre. Tack för tipsen, ska investera i lite bättre fritidskläder, har inte så mycket sånt.

      Bra tips med rea, ska kolla nu i helgen!

      Tack för att du svarade! :)

      Radera