torsdag 23 november 2017

Mina 10 största innehav - Så här ser portföljen ut

Jag har den senaste tiden trimmat till portföljen en del. Det jag gjort är bland annat att sälja av en del preferensaktier och viktat upp delen investmentbolag i portföljen, framförallt Latour och Svolder.



Både Latour och Svolder har haft en galen tillväxt historiskt och det är möjligt att man bör vara försiktig, men om det är något jag tagit till mig genom tidigare investeringar så är det att det kan göra ont att fånga fallande knivar och man bör inte vara rädd för bolag som gått bra. Bra bolag fortsätter ofta att gå bra. Bolag som har motvind måste först ta sig förbi stormen innan det kan börja segla rakt igen, det kan ta tid, det kan vara kämpigt.

Jag håller kvar Castellum som största innehav och har inte ökat sedan den 1:a september i år då jag köpte 4 stycken aktier. Många kan tycka att fastigheter känns svajigt just nu men majoriteten av det Castellum hyr ut lär behövas även om 25 år. Jag tror även att Castellum kan få möjligheter i en ev. bostadsoro då det kan smitta av sig till hela fastighetsbranschen och jag vet att Castellum är redo att fynda i det läget Jag kanske viktar ner någon procent om andelen ökar, det börjar bli lite väl stort nu.

I övrigt tycker jag portföljen känns otroligt bra och jag blir glad när jag ser innehaven. Vad tycker ni om min portfölj, något jag ska ändra på? Tar tacksamt emot alla idéer och tips!



Läs tidigare inlägg:
Har fyllt på lite Latour - Bättre utdelningstillväxt
Hur räkna ut courtage på Avanza?
Så här startade jag mitt företag - Tips och idéer
Leva på 5 miljoner
Sluta jobba vid 40

12 kommentarer:

  1. Mycket fin korg. Behåll och bli rik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Micke,

      Tack för en grymt motiverande kommentar! :)


      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. riktig fin. om jag ändå ska vara kritisk då skulle jag lite andra aktier i samma branch fast från andra länder. Valuta diversiering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Nermin,

      Tack, kul med synpunkter! :) Jag har lite amerikanska aktier om du kollar min portfölj på portföljsidan. Jag har haft Walmart, Target, PnG, och liknande innan men sålde av en del när de blev högt värderade. Vilka bolag tänkte du som bra komplement?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Riktigt fin portfölj! Skulle vilja äga nästan alla de innehaven om kunnat köpt dem för rätt pris. Enda aktien som åker ur för min del är Diös.

    Klokt att ha Castellum, Investor, J&J och Axfood som bas. Rätt gott ankare som ger dig utrymme att ta större risker på de mindre innehaven.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utlandsutdelaren,

      Tack! Ja det är svårt att få rätt pris, jag vågar inte vänta även om jag tycker att jag köpt de flesta till ett bra pris. Vill du berätta varför Diös åker ut, bara nyfiken? :)

      Ja de är stabila dom fyra.

      Tack för kommentaren!

      Radera
  4. Många fina bra bolag :-) Du funderar inte på någon mer amerikansk aktie till portföljen?

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Slimis,

      Tack! Inte för tillfället, har ju några stycken om du kollar portföljfliken. Någon speciell du tänkte på? :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Ser bra ut. Tycker inte du bör ändra något bland dom 10. Har själv 5 av dom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Leva Drömmen, det låter bra! Vilka 5 är det du har? :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Ser fint ut, men saknar mitt favoritbolag Autoliv - men då kör jag betydligt mer risky än dig också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja MRKIA,

      Tackar, haha man kan inte ha allt! ;) Vilka är dina största innehav?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera