lördag 18 november 2017

Kommer H&M att köpas ut från börsen?

Det här är bara lite lösa tankar som flyger i mitt huvud så det ska bara ses som rena spekulationer och inget med substans i eller något bakom. Nu senast har vi fått reda på att Stefan Persson är med och köper ut Melker Schörling AB från börsen. Kan det vara så att det ligger en bakomliggande tanke i det här? Jag hjälper dig, så hjälper du mig? Alltså, kan det vara så att den långa planen med det här är att få hjälp att få hjälp med att köpa ut H&M från börsen i ett senare skede?


Om det här skulle vara planen är antagligen frågan hur det kommer att påverka kursen mest intressant, i alla fall för de som äger H&M idag. De skulle ju genom flera strategiska beslut teoretiskt sett kunna hålla nere kursen för att på så sett kunna köpa ut det billigare, sen vet jag inte ens om det fungerar. jag ska vara ärlig och säga att jag är alldeles för dåligt insatt och har för lite kunskap för att uttala mig i det.

Det ser i mina ögon ut som att familjen Persson med hjälp av Schörling skulle kunna få loss H&M om de ville. Möjligheterna ökar ju drastiskt med den hjälpen. Jag kanske som sagt bara är helt ute och snurrar men jag tycker det är väldigt intressant när man börjar tänka lite runt det. Jag vet att fler har börjar resonera i samma tankar, att det inte är helt otänkbart att det här är ett steg mot ett eventuellt utköp av H&M från börsen, sen är det ju så klart bara rena spekulationer i dagsläget, men lite kul är det.

Vad säger ni, kan det vara så att planen är att köpa ut H&M? Kan det här vara en pusselbit på vägen?



Liknande inlägg:
Sålt hela innehavet i H&M
H&M vs JNJ - Uppföljning och tankar
H&M - Vad tycker ni om deras webbshop?
Utdelning från Johnson & Johnson (JNJ) och H&M backar
H&M - Vad blir morgondagens utfall och hur ser framtiden ut?

9 kommentarer:

  1. Enklare sagt än gjort att köpa ut H&M. Tror inte man lyckas i det korta perspektivet.

    Mig oroar det faktiskt snarare att Persson köper ut Schörling. Risken finns att det i korta perspektivet blir på bekostnad av H&M. Med tanke på var H&M står idag intresserar riskerna mig mer än möjligheterna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utlandsutdelaren,

      Yes, mycket enklare sagt än gjort och jag tror inte heller att det kommer att ske i närtid men det är att kul att grubba lite :). Frågan är om det skulle finnas något negativt med att det köps ut, för storägarna alltså?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Nej, jag tror tyvärr inte att det är planen. Men visst vore det fint om familjen Persson skaffar sig NÅGON slags plan även med sitt eget företag. Först tror jag att man bör byta ut den oduglige vd:n/sonen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Micke,

      Haha! Jag sålde ju av alla mina HM för en tid sen så jag är mest lite intresserad av allt som händer. Håller med om att det varit lite hattigt de senaste åren utan att kommunicera någon tydlig plan.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Blir Hexagon sålt och Schörling stående med stor kassa så ja kanske.. Dock hoppas jag då att de stora fonderna etc kräver en hög premie för att sälja HM. Hoppas på en 40% eller mer Premie..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym,

      Ja, det är lite så jag och många andra tänker tror jag, som sagt ren spekulation. De stora fonderna kommer ju att påverkas stort i så fall och det är möjligt att det gör det svårt?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Familjen Persson sitter väl "bara" på 50-60% av kapitalet. Så för ett utköp krävs det nog en bra premie om inte alla är trötta på HM. Men varför köpa ut egentligen de bestämmer ju ändå själva exakt vad de vill göra. De använder inte aktier för att köpa andra bolag etc.

      Radera
    3. Det är sant det du skriver, men alltid kul att fundera lite! :) Jag tror inte de skulle förlora något på att köpa ut bolaget heller?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera