måndag 6 november 2017

Billigare bredband (Sponsrat av Bredbandsval.se)

Jag försöker hela tiden kapa mina kostnader där det går och enligt mig är de fasta kostnaderna viktigast eftersom de återkommer varje månad, vare sig man vill eller inte. Jag blev kontaktad av Bredbandsval för en tid sedan och undrade om jag ville kolla in deras tjänst där man jämför priser på de olika bredbandsleverantörerna.


Fördelen med Bredbandsval och det som gör att de sticker ut är att du bara behöver skriva in din adress och sen får du förslag på olika operatörer som faktiskt levererar bredband till din adress. Du slipper alltså först kolla priser och sen kolla ifall de levererar där du bor. När du sen hittar det bästa alternativet så är det bara att göra beställningen direkt på Bredbandsval.se. En annan sak jag kom på är att man kan använda det för att kolla vad bredband kostar i en lägenhet man funderar på att flytta till också.

I mitt fall fick jag inte fram något förslag och jag misstänkte att det hade att göra med att min bostadsrättsförening redan har ett avtal som gäller för alla boende. Efter att ha pratat med bredbandsval fick jag det bekräftat. Om ens förening redan har ett avtal kommer man inte få fram något erbjudande, det är ju logiskt. För kunna se om tjänsten fungerade bra så testade jag på några gamla adresser jag bott på och där min mamma bott och det var rätt stora prisskillnader, allt från 66kr/mån till 149kr/mån för exakt samma tjänst.

Jag bad också några bekanta att testa tjänsten (självklart på ett diskret sätt då jag vill vara anonym) och två hade samma upplevelse som jag, en annan fick förslag på samma leverantör han redan har i dagsläget och en annan fick ett bättre pris. Jag vet inte om han bytt leverantör än men jag ser på det på samma sätt som med elräkningar och försäkringar, att om man kan få det billigare varför inte byta? Förutsatt att leverantören är bra vill säga, därför kan det vara bra att kolla upp innan genom att googla, fråga på Twitter etc.


Det här inlägget är sponsrat av Bredbandsval.
Via den här länken kollar du enkelt upp bästa pris på bredbandet på din adress, det är gratis och utan krav på att lämna mailadress.

7 kommentarer:

  1. Sköts hela flytten automatiskt eller måste man säga upp sitt gamla avtal?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra fråga! Som jag har förstått det så måste man säga upp sitt avtal själv, men resten sköts automatiskt efter att man gjort en beställning. Ska dubbelkolla det och återkommer.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Fick bekräftat av Bredbandsval att i dagsläget måste man säga upp avtalet själv. De håller dock på att jobba på en lösning för att kunna sköta det åt en.

      Radera
  2. Vore det inte för att kvalitén på hårdvaran kan variera rätt rejält så hade jag gärna hoppat mellan leverantörerna. Nu är jag närmast allergisk mot teknik/internetstrul så när jag nu hittat något fungerar klockrent till ett vettigt pris så hänger jag kvar ett tag. Bra tjänst dock😊👍🏻 Ju enklare det är att jämföra desto lättare är det att spara en slant eller två. Man ska dock inte glömma bort det allra bästa prutknepet...hota med att gå till en konkurrent😊

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pengaregn,

      Jag förstår hur du menar, jag är också lite som dig där, jag vill att det ska fungera bra. Därför skrev jag också att man bör kolla upp leverantören man funderar att byta till innan, tex genom att googla eller fråga på Twitter. Jag har själv Ownit vilket jag tycker är grymt, är låst genom föreningen så jag kan inte byta.

      Jag tycker tjänsten är grym då den gör det enkelt att jämföra och se utbudet där man bor.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Har inte kollat om jag kan få bättre, har ganska bra pris på bredband nu. Men bra med en sida att jämföra på. /M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes! Kolla in den och se vad du kan få! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera