söndag 5 november 2017

Min totala utdelning 2017 och portföljändringar

Jag kollade min totala utdelning som jag inkasserat från mina aktier på Avanza och inser att jag kommer att få det riktigt tufft att slå målet om 50.000kr i utdelning i år. De största anledningarna till det var att jag tidigare i år sålde av alla mina återstående H&M aktier som delar ut nu på hösten samt att jag sålde av bland annat Oscar Properties Pref. Mina hittills inkasserade utdelningar kan ni se nedan.




Jag kommer kämpa på mot målet om 50.000kr i utdelningar så får vi se hur det går. Det viktiga för mig är ändå långsiktig värdeökning av mitt totala kapital och det får jag inte glömma i hetsen om utdelningar. Planen är ju att inom 3 år täcka alla mina fasta kostnader med utdelningar, men egentligen är det kapital jag behöver. Om det kommer från utdelningar eller försäljning spelar egentligen ingen roll så länge kapitalet fortsätter att öka stadigt.

Som ni hör så har jag mentalt släppt spärren lite angående utdelningar och kan faktiskt tänka mig att köra 4% regeln på en del kapital som ligger i fonder tex. men även lågutdelare som Svolder och Latour. Jag har inte riktigt lagt upp planen för det men jag håller på att komma på en bra läsning. Jag tar gärna emot bra tips på det. Den senaste tiden har det skett ganska stora ändringar i portföljen och fördelningen på de största innehaven ser ut som nedan just nu.




Tanken med mina ändringar är att gå över till en större del investmentbolag och indexfonder. Anledningen till det är som jag nämnt förut att jag vill lägga lite mindre tid på att sköta portföljen. När jag väl når ekonomisk frihet vill jag resa, upptäcka, ha kul och leva i nuet. Då vill jag kunna släppa portföljen en vecka om det är så. det är något jag faktiskt har svårt med nu, mycket på grund av intresse men även för att jag inte vill missa vad som händer.


Vad får ni i utdelning i år? Har ni svårt att släppa börsen och leva i nuet?


Läs också:
Säga upp sig från jobbet
Sluta jobba vid 40
Leva på 7000 i månaden
Billigare elräkning

2 kommentarer:

  1. Trevligt inlägg. Jag tror att investmentbolag är en bra investering om du vill kunna spendera mindre tid framför skärmen.

    Speciellt när du redan har en ganska fin utdelning. Jag har själv som mål att leva på utdelningar i framtiden genom att äga investmentbolag, och många av bolagen har fin historik, men låg utdelning procentuellt, speciellt Melker Schörling och Lundbergsföretagen. Men det gäller att tänka långsiktigt och inte stirra sig blind på utdelningen idag som du nämner.

    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej IBI,

      Yes, du har rätt! Jag kommer investera mer i investmentbolag framöver, har en ganska god del men kan tänka mig betydligt mer :).

      Tack för kommentaren!

      Radera