måndag 6 november 2017

Jag har uppdaterat portföljsidan

Jag har efter förfrågningar äntligen uppdaterat portföljsidan. Det har varit en hel del annat i det vanliga livet som gjort att jag skjutit på det men bättre sent än aldrig. Du hittar min aktieportfölj här.


Jag har den senaste tiden skrivit lite om att jag vill vikta upp fondandelen vilket jag gjort litegrann. Jag har även sålt av en del preferensaktier och på så sätt fått upp den förväntade tillväxten som nu ser riktigt bra ut. Jag tror fortsatt på preferensaktier men vill få ner sektorrisken mot framförallt bostadsutveckling då jag har mycket investerat i min privata bostad.

När det gäller portföljen så känns det som det knallar på bra, Min direktavkastning har sjunkit något i samband med ändringarna men det känns som ett bra beslut om man tittar långsiktigt. Planen är att fortsätta att vikta upp fonderna något, men även investmentbolagen. Det skulle vara intressant att veta vilket investmentbolag ni gillar mest.


Vilket investmentbolag utgör störst del av din portfölj? Vilket investmentbolag skulle du vilja äga mer av?



Läs även:
Billigare bredband (Sponsrat av Bredbandsval.se)
5 tips på budgetresor i Europa
Flytta till mindre lägenhet för att skynda på pensionen
Sluta jobba vid 40
Låg lön - Hemligheten till ekonomiskt oberoende
Varför jag bara jobbar halvtid
Bli miljonär med låg lön

10 kommentarer:

  1. Jag har också minskat i fastigheter, blev ökning i fonder hos mig med. Känns som det passar bra just nu, kanske blir omviktning mot aktier om några månader.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja speciellt om man äger bostad privat. jag behåller dock mina Castellum och Diös, har minskat på bostadsutvecklarna.

      Vilka fonder ökade du i?


      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
  2. Jag har Investor och Svolder samt Volati. Det senare är kanske mer konglomerat? Men tre fina aktieägarvänliga bolag i alla fall :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snyggt, Riktigt fina bolag! Jag har själv Investor och Svolder i portföljen.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Investor är mitt största innehav, största innehav i inv bolag efter det är Industrivärden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt, Investor är även ett av mina största innehav.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Investor. Gillar mycket med det bolaget, bland annat att de höjt utdelningarna under ganska många år i sträck. Blir det 12 kronor 2018?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snyggt, Investor är grymt! Ja sannolikheten finns väl att det blir 12kr? :) Fast de har flaggat för lägre utdelningsandel, kanske blir det 11,75? :P

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera