onsdag 15 november 2017

Diös fortsätter att leverera - Jag tror fortfarande på kraftig utdelningshöjning!

Jag har skrivit en del innan om Diös och varför jag verkligen tror på bolaget, jag lägger in länkarna längst ner i inlägget för den son vill läsa mer. Jag tycker att Diös skapar bra förutsättningar för sig själva genom deras sätt att agera i städer som växer men håller sig borta från storstäderna. De kan på det sättet få bra avkastning på sina investeringar samtidigt som fallhöjden blir mindre vid ett ev. fall i fastighetsbranschen. Kolla in det här korta videoklippet med VD Knut Rost när han pratar om Q3.




Här är mina tidigare inlägg som jag skrivit om Diös:

Diös höjer utdelningen med 26%!
Diös Fastigheter - Jag bara måste öka, ser ut som en kraftig utdelningshöjning nästa år?
Ökade innehavet i Diös
Diös drar 3% norrut - Låg värdering?

Jag gillar som sagt Diös, jag har tidigare sagt att jag är medveten om risken men jag håller fast vid att jag tycker risken ska ses från olika håll. Diös har mer lån än t.ex. Hufvudstaden, men enligt mig finns det en potentiellt högre fallhöjd i Hufvudstadens fastigheter.

Köper ni fastighetsaktier nu, eller håller ni er borta?

2 kommentarer:

  1. Jag har 10 000 aktier i Diös som är ett av mina största innehav som jag dessutom ser väldigt långsiktigt på. De har en tydlig profil med bra avvägning mellan risk och avkastning med sin satsning på större städer i norra Sverige. Jag tror, som jag varit inne på tidigare, att det är en betydligt bättre marknad än vad de Stockholmsfixerade placerarna anser, men det lär väl visa sig om jag har rätt i det.

    Hur som helst har nu Diös i SVD:s börslistor fått sin förväntade utdelning för nästa år uppjusterad till drygt 2,9 kr i snitt. Det betyder sannolikt att alla utom en eller några få analytiker tror på 3 kr nästa år. Ska de dela ut minst 50% av förvaltningsresultatet kan det t.o.m. bli högre än 3 kr.

    Intressant med Diös är att av de fastighetsaktier jag följer har de högst avkastning i form av förvaltningsresultat som andel av sitt börsvärde. De ligger på knappt 11% idag. De låg på 14% tidigare, innan kursuppgången som varit. De har nu i stort sett kommit ikapp sitt långsiktiga substansvärde som är 57,80 kr i senaste kvartalsrapporten. De har också trots en belåningsgrad på 57% en räntetäckningsgrad på över fem gånger, klart bättre än sina peers. De har även lägre räntekostnad än andra bolag.

    Vill man köpa andra stabila fastighetsbolag så kan man titta på lite olika parametrar. Tittar man på vilka man får rabatt på substansen nu kan jag nämna AtriumLjungberg som handlas till nästan 22% rabatt. Klövern och Kungsleden ligger trots uppgångar fortfarande kring 15%. Platzer har plötsligt fått en rabatt på ca 10% och ser numera väldigt intressant ut. Den brukar handlas till premie och generellt anses ju Göteborgsmarknaden vara väldigt intressant. Kan vara Backahills försäljning plus ev oro för vinster för bostadsprojekt som ligger bakom den snabba nedgången senaste tiden.

    Tittar man istället på förvaltningsresultat per aktie som andel av börskurs så följs Diös av Klövern, Hemfosa (justerat för andel som är värdestegringar i JV-bolag) och just Platzer. Hemfosa ska eventuellt delas upp i ett samhällsbolag och en buslåda, så det kan man ha i åtanke om man vill köpa just den aktien.

    Mvh Mattias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mattias,

      Till att börja med vill jag bara tacka för en otroligt maffig kommentar, det värmer verkligen att du tar dig tiden att skriva allt detta. Tack! Du har en riktigt stor post i Diös så ag förstår att du tror på bolaget, vilket jag också gör.

      Det låter lovande med utdelningshöjningen och jag tror också det kan bli i övre spannet om man kollar vad de presterat hittills. Ränteteckningsgraden är grym, jag tror många underskattar Diös bara för att de håller till i Norrland. Det ska hur som helst bli intressant att se vad q4 rapporten säger, då vet vi säkert :).

      Tack igen för kommentaren!

      Radera