onsdag 22 november 2017

Har fyllt på lite Latour - Bättre utdelningstillväxt

Idag verkade folk vilja betala hyffsat för K2A Pref så jag passade på att sälja av en del på 284,50kr och fyllde istället på i Latour. Kortsiktigt så sänkte det här min direktavkastning i portföljen men på sikt så bör det ge bättre utdelningstillväxt. Latour har genom åren haft en makalös utdelningshistorik.




Jag gillar Latour, jag gillar deras innehav och speciellt deras helägda innehav. För en dryg månad sedan sålde jag av 2/3 delar på 109-111kr men har börjat köpa tillbaka nu på 103-104kr. jag vill äga bolaget på sikt men det handlades med extremt hög premie där ett tag, så det var därför jag sålde även om det kändes fel. Jag är glad att jag återigen har en hyffsad stek Latour i portföljen.


Latour vs SIXRX 10 år.

Förra året höjde Latour utdelningen med 18,5% och jag blir inte förvånad om de höjer med 15-16% i år. Direktavkastningen i Latour i ganska låg på drygt 1,9% så man får vara lite långsiktig om man vill ha betydande utdelning från bolaget. Om vi räknar snabbt med att de fortsätter prestera och höjer utdelningen med 17% per år och man återinvesterar den så kan man efter 10 år räkna på att få en utdelning på 11% på ursprungligt investerat kapital. Det ser för mig helt ok ut! Jag är alltså väldigt långsiktig när det gäller Latour. Latour väger nu 4,6% av portföljen och jag kan tänka mig att låta Latour utgöra upp till 7% av portföljen.

Äger ni Latour, köper ni mer?




Liknande inlägg:
Diös Fastigheter - Jag bara måste öka, ser ut som en kraftig utdelningshöjning nästa år?
H&M - Vad tycker ni om deras webbshop?
Utdelning från Johnson & Johnson (JNJ) och H&M backar

12 kommentarer:

  1. har fyllt på Latour i omgångar i år. Målsättningen är att äga dessa aktier under lång tid, förutsatt att inget fundamentalt förändras.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Vibius,

      Härligt, det låter som en bra plan! Jag tänker ungefär samma! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Japp, jag äger Latour och ligger i startgroparna för att köpa fler. Skulle helst vilja se dem komma ner på 100 kr jämt, men vi får se om jag slår till innan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Aktieoutsidern,

      Yes, alltid svårt att veta vart man ska gå in. På sikt brukar det löna sig att inte vänta för länge iaf. Jag plockar utdelningar i värsta fall :).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Jag sitter och väntar på löningen, då ska Latour in i min portfölj.
    Brukar inte köpa bolag med så låg direktavkastning utan försöker alltid köpa på minst 4%, helst 5% eller mer.
    I fallet Latour så kommer jag att göra ett undantag då det är ett bolag som bevisat år efter år att det är en betydligt mer lönsam investering än många av de bolag som erbjuder en högre avkastning, vi får hoppas att det fortsätter vara det.
    Kommer att fylla på kontinuerligt och skulle gärna se att Latour med tiden utgör en stor andel i portföljen.

    /K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Koll På Kontot,

      Snart så! :) Jag håller med att det känns lågt, men det mycket psykologiskt om man kollar tillväxt bakåt så jobbar den ikapp, så länge man tror på fortsatt bra utveckling. jag tänker lika som dig och vill ha den som ett av de större innehaven framöver. Nu är den på topp 10.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Latour har helt klart en imponerande historik. Håller ju själv på att bygga upp ett innehav i Assa Abloy just nu. Skulle investmentbolaget handlas med rabatt i framtiden skulle jag kunna tänka mig att ta in bolaget. Har svårt överlag att betala en substanspremie för ett investmentbolag även om det är bra kapitalförvaltning. Tänker det samma vad det gäller Lundbergsföretagen.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Slimis,

      Ja de har presterat bra! Det är svårt det där, Latour handlas ofta med premie och jag vill inte bara köpa Investor och de andra med rabatt, då får jag bita i det sura äpplet ;). Assa är fint och gillar även deras helägda/onoterade som inte går att köpa via börsen.

      Vilket investmentbolag är närmast för köp för dig?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Jag tänkte först och främst fylla på de sista aktierna jag ska ha i Icagruppen samt Assa Abloy. Annars är jag mest sugen på Lundbergsföretagen när det gäller investmentbolag :-) Men det beror lite på vad jag tycker är mest köpvärt för stunden.

      Mvh Slimis

      Radera
    3. Ja kan vara smart att köra efter plan! Lundbergs är fint också! :)

      Radera
  5. Tjena,
    Jag håller med på alla punkter =) Latour har en fin börsportfölj och den onoterade delen presterar imponerande bra. Ett fint bolag att äga på lång sikt.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Petrusko,

      Härligt att du tänker likadant, det känns bra! :) Ja precis, de onoterade innehaven är fina och de vill man ju vara med och äga! Håller med! :)

      Tack för kommentaren!!

      Radera