fredag 21 september 2018

Jobba hemifrån eller från datorn utomlands

Idag är det fredag och det innebär att jag är ledig. Jag tog helg vid lunchtid igår och börjar jobba på tisdag förmiddag igen. Förra veckan skrev jag ett blogginlägg om att tjäna pengar på nätet och jag tänkte uppdatera er lite om hur det går.

Eftersom jag är ledig idag passar det ju bra att använda tiden till att jobba hemifrån med lite paneler. Idag hade det faktiskt ramlat in tre stycken undersökningar redan innan jag vaknade. Det kombinerat med utdelningar från aktier är perfekt om man vill jobba från datorn utomlands t.ex.


Innehåller affiliatelänkar

Jobba hemifrån eller jobba från datorn utomlands


Jag har ju min portfölj som bas i min ekonomi, den ger mig utdelningar varje månad, oavsett om jag sover eller inte. tack vare den kommer jag inte behöva jobba om jag inte vill eftersom den sköter sig själv och fixar passiva inkomster från aktierna.


Det finns enligt mig inga mer passiva inkomster än aktieutdelningar och avkastning från aktier, det är bara att köpa och sen låta de jobba själv. Jag är otroligt glad att jag förstod kraften i att investera pengarna på börsen och allt det gett mig.


Hur jag jobbade hemma från datorn idag


Att jobba hemifrån som jag har gjort nu på morgonen är grymt, jag älskar fredagar! Gröten är uppäten, kaffekoppen är laddad och jag har lyxat till det med några kakor. Ok, timpengen är låg som jag har nämnt tidigare, men det gör inget.

Anledningen till att en låg timpeng känns ok är för att det är så himla skönt att inte behöva åka iväg någonstans. Att kunna sitta hemma i mjukisbyxor och dra in några kronor samtidigt som man äter frukost och kollar nyheterna är grymt. Det är fritt och stressfritt, underbart helt enkelt!

Paneler


Morgonens paneler inbringade 22kr vilket de flesta skulle säga är småpengar. Min frukost som idag består av gröt, kaffe och ägg kostar 4kr. Dagens undersökningar betalar alltså frukosten fem gånger om.

Man får inte jämföra det här jobbet med ett vanligt jobb, då är det lätt att bli besviken. Se det istället som ett fritt jobb man gör hemifrån- eller på vilken plats man vill, när man vill. 

Jag har hållit på med undersökningarna i en och en halv månad nu och min genomsnittliga intjäning ligger på 545kr per månad. Det kan låta lite men 500 kronor räcker till att betala mat för 10 dagar, eller att köpa 8 öl på krogen. Det är alltså inget jobb för att överleva, utan ett jobb som ger ett tillskott till kassan.

..men självklart, aktierna ger betydligt bättre betalt och utan arbetsinsats.





Jobba från datorn eller mobilen utomlands


Att ha möjligheten att jobba från en dator eller mobiltelefon innebär ju inte bara att man kan jobba hemifrån. Eftersom man inte är bunden till någon plats fungerar de flesta jobben man gör på datorn även utomlands. 

För mig och många andra som har planer på att bo delar av året utomlands framöver är ju det här grymt bra! Det enda som krävs är en stabil uppkoppling och en dator eller mobiltelefon. Jag vet att panelerna skulle fungera perfekt att jobba med från andra länder, speciellt eftersom man inte är tidsbunden.

Det går säkert att hitta andra typer av jobb där man utför tjänster mot hemlandet. Jag kan tänka mig att olika typer av grafisk design-, webbtjänster- och skribentjobb skulle fungera bra.


Bygg ihop ett pussel av inkomster


Jag har tidigare i livet sett mitt jobb som min enda inkomst och jag tror att många ser det så. Man har en arbetsgivare som betalar lönen varje månad. Det här har förändrats drastiskt sedan jag startade eget, nu ser jag varje liten del som en bit av ett stort pussel. Massa bitar som tillsammans bildar en enhet.

Att jobba hemifrån behöver inte innebära att man startar ett superseriöst företag med riktade tjänster eller produkter. Se det istället som något du kan anpassa efter vad du tycker är kul och plocka ut små inkomstbringande jobb här och där som tillsammans blir en större inkomst, gärna inkomster som är passiva.

Hitta flera inkomstkällor


Det är här jag tycker panelerna har sin plats. Om jag kan hitta 10 inkomster som drar in 500 kronor var i månaden så har jag helt plötsligt ett inflöde på 5000 kronor i månaden. Genom att börja i mindre skala öppnas helt plötsligt massa möjligheter.

Det gäller att inte låsa sina tankebanor när man försöker hitta jobb som går att göra hemifrån. Tänk istället på helheten och vad alla bitar skapar tillsammans. Hitta flera inkomstkällor som tillsammans blir en stor inkomst.


Varför jag gör det?


Mitt mål är inte att bli rik på panelerna utan att bygga en grund av små inkomster. Jag ser det som ett komplement till mina utdelningar. Varje liten inkomst kommer att bidra till att ge mig mer frihet. Jag behöver knappt 10 000 kronor i månaden för att leva mitt liv.

Panelerna som jag kan göra hemifrån ger mig i dagsläget 2 dagar frihet per månad. Det gör det möjligt att åka mtb en hel dag, åka skidor eller bara spendera tiden som jag vill. Idag ska jag ut i skogen med en kompis och köra mtb, det ska bli grymt kul!

Jobbar ni något hemifrån? Har ni tips på andra bra jobb som går att göra från datorn eller mobilen?

15 kommentarer:

  1. Lite så jag tänker, man bygger dessa pelare av inkomster och förhoppningsvis övertid så blir dom allt stabilare och i sin tur bildar benen som håller dig uppe.

    I början är ens starka pelare sitt jobb, övertid kommer förhoppningsvis dina investeringar, hobbyverksamheter och dylikt tagit över större delen och din primära källa när man var yngre är den som tjänar minst.

    Tjänar själv lite extra stålar genom sponsring/fotografering på Instagram och fotosidor där folk köper tillgång till använda ens bilder på hemsidor och dylikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja InvestorChris,

      Ja lite så tänker jag också. Man får börja med små sidoinkomster och gradvis bygga upp det. Tillsammans med utdelningarna kommer det att tippa över en dag och då kan man göra lite vad man vill :).

      Vad nice! Har du många följare då eller en bra nisch?

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Många bäckar små. Pedagogiskt och lättförstått förklaring att det ger 2 dagar frihet per månad.

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja myntaren,

      Ja precis! :) Tack, det är lättare att motivera sig när man ser det så tycker jag.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Hur många timmar har du lagt för att nå upp till 500 sek per månad?

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Investmentbolagsinvesteraren,

      Jag räknade lite på det och man tjänar typ 30-40 kronor i timmen så det är snålt betalt. det som motiverar mig är friheten, det är perfekt sen när man inte jobbar längre.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Precis, har också kommit på att flera inkomster är smart :)

    Sen blir det mer variationsrikt och fungerar nog bra för oss med lättare ADHD som lätt blir uttråkade..

    Har just nu 5 inkomster tillsammans med min partner.
    Vi skulle kunna ha fler men är för lata för tillfället :)

    Inkomsterna består av:

    1 vanligt jobb (man befinner sig på plats)

    1 jobb där man jobbar mycket hemifrånsamt live ( dator, telefon bla - därav anledningen jag har tid o skriva strunt på nätet ;))

    1 jobb där man både jobbar via dator/telefon men även live.

    1 "jobb" som består av uthyrning rum (extra fördelaktigt då 40 000 är skattefritt per år)

    Sen räknar jag aktierna som ett typ av jobb med. Köpa/sälja/bokföra/undersöka. Vilket går att göra hemifrån/var som helst.

    Vet att alla inte räknar detta som jobb, men ser som att alla inkomster är en slags jobb då de just ger en inkomst och tar energi.

    På sikt kommer jag/vi kanske addera eller ta bort något något jobb. Vill gärna ha något som är mer fritt som man kan sköta utomlands med via dator, men lite osäker på vad än..

    Måste ha nåt o göra i paradiset med ;) Om det nu blir paradis...

    Kul med paneler, aldrig testat men det är nog en smart grej o pyssla med istället för o chatta, kolla Netflix, etc..

    Har inga jättebra tips, men googlar man på jobb digitala nomader och liknande, även på Youtube hittar men en hel del...

    Min favorit är dock att få betalt passivt - tex uthyrning + aktieavkastning. Så man slipper göra något alls nästan :)

    Är rätt glad i ett av mina jobb som innebär en del resor till lyxiga resorts, samt lyxiga middagar. Då känner jag inte samma behov av att ta mina egna surt förvärvade slantar och kosta på dyrbar lyx. Ju mer gratis och presenter desto bättre så kan man äta nudlar hemma :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mrs Doubtfire,

      Ja det är kul med fler inkomster från olika håll. Jag har nog också någon lätt släng av bokstavskombination för blir också lätt uttråkad snabbt :).

      Riktigt intressant att höra, kör du alla saker i eget företag då? Att hyra ut rum låter perfekt men då lär man bo stort, hur stort bor ni?

      Jag räknar aktierna som nästan helt passiva, oftast går det bättre när man låter dom va ;).

      Berätta gärna mer om dina jobb, det låter riktigt intressant! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Ah, ja vem vet, kanske samma :) Är sån som drar igång saker, gör mycket för fort, ibland blir det verkligen inte alls bra, och ibland blir det jättebra..

      Kan inte berätta för mycket, men ett av jobben är enskild firma och andra anställning.

      Lägenheten är hyfsat stor, men inte gigantisk. Grejen är väl att vi är inte så kinkiga av oss. Vet ju hur folk resonerar i regel om man pratar om att bo med andra "främmande".

      Oh, nej, det skulle de aldrig kunna tänka sig, tänk på privatlivet, fredagsmyset, borsta tänderna i lugn och ro, men jag har alltid bott med folk och tycker en mer eller mindre inte är så farligt..

      Bara alla har sitt space de kan krypa in i.

      Har en hel del tankar om alternativa levnadsformer, kollektiv, etc...

      Även så jag tänkte att varför inte låta en till flytta in, då bor man ju ännu billigare, men håller det lite öppet tills vidare. Bra o se hur det går här med flyttplanerna.

      Är väl dock skönt om det är någon hyfsat avslappnad person. Jag orkar inte tänka på o vara fullt påklädd hela tiden.

      Sen kan man ju faktiskt vara lite uppfinningsrik.
      I Stockholm där allt är så dyrt kan man hyra ut en skrubb. Har hyrt ut några kvm i lägenheten också, utan möjlighet att stänga dörr. Då sov inneboendes på madrasser, men det gick bra det med.

      Menar alltså att man måste inte ha egen ingång, uthyrningsdel som många lägenheter har, utan det är bara o hyra ut det man har :-)









      Radera
  5. La ner detta efter några försök.

    1) För låg timpenning, och då kryssade jag bara igenom enkäten så fort som möjligt, att läsa frågorna var det inte tal om.
    2) Riktigt tråkigt

    Jag är imponerad att du står ut med detta, och gratulerar till timpriset. Jag plockar hellre burkar i skogen än gör fler paneler :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Snålgrisen,

      Jag tror att ju längre man gör det ju bättre paneler men färre får man, de är mer anpassade efter ens intressen. Sen ska man inte se det domen inkomst och sitta och vänta på dom. Jag tar upp mobilen när jag känner för det och råkar detta finnas en panel och jag har tid så svarar jag. Jag tror lätt att det ger mer än att plocka burkar faktiskt, ligger på 500kr/mån nu men kommer nog droppa en del då det kommer in färre paneler, men då är jag bara med i 6 (7) st också :).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Laddade ner appen du tipsat om, hade ett par paneler sen tidigare och la till en som du tipsat om. Den du tipsade om har under tiden jag haft appen inbringat 43 kr på kort tid. Även om det handlar om lite pengar så är det inte heller någon större ansträngning, så håller med om att det därför är helt ok. Man kan sitta med lite goda frallor och kaffe under en långfrukost, det kan då vara helt ok att svara på några enkäter. Jag brukar ta ”presentkort” för pengarna till någon butik som jag ändå vill handla hos.

    Bra och användbara tips! /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja C,

      Ja precis så tycker jag man ska se på det och utnyttja det. Har man tiden att göra det i lugn och ro istället för att läsa lite, spela något spel eller liknande så är det grymt tycker jag. Att dra in 20kr tar ofta inte mer än runt en halvtimme totalt. Och då har man frukosten betald ;).

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera