söndag 9 september 2018

Tjäna pengar på paneler

Jag har alltid varit fascinerad av tanken på att kunna tjäna pengar på saker som inte kräver att man är på en fysisk plats. Efter att tidigare i livet testat lite olika saker utan större framgång har jag bestämt mig för att försöka tjäna lite pengar på paneler.




Jag vet ju att timpenningen för den här typen av jobb är riktigt kass och efter att ha kört i någon månad nu skulle ju tippa på att man i snitt tjänar runt 30kr/h om man räknar in all tid. Så är det så att man har dåligt med tid eller inte ser värdet i att dra in pengar oavsett plats och tidpunkt skulle jag lägga ner idéen med att tjäna pengar på paneler. Jag vet att min bloggcompadre Pappa betalar? gått in för det här att försöka tjäna pengar på paneler med ett rätt bra resultat ser det ut som.

Med det sagt så tycker jag hittills att det ändå känns helt ok med ersättningen. Några stora fördelar jag ser mot vanliga jobb är:
  • Jobba vart du vill
  • Jobba när du vill
  • Vilket tempo du vill
  • Ingen transporttid till arbetet
  • Ingen erfarenhet krävs
  • Enkelt


För att göra det så smidigt och enkelt som möjligt har jag laddat ner OpinionApp. Den appen ser alla paneler jag är med i när jag loggat in, så fort det kommer en ny undersökning så ser jag den alltså i appen och kan besvara den direkt där. Att behöva logga in på varje enskild sida skulle aldrig vara ett alternativ för mig. Efter min första månad har jag inkasserat runt 450kr på de olika undersökningarna jag besvarat och ofta får jag 2-4st på en dag som ger allt från 3-12kr styck. Vanligtvis genomför jag de vid frukosten när jag ändå har gott om tid. En undersökning på 8 min betalar i princip frukosten

Jag kommer att fortsätta med de här undersökningarna och uppdatera löpande om hur det går. Anledningen till att jag vill ge det en chans är för att det skulle passa perfekt in i mitt framtida liv som ekonomiskt fri. Tanken är ju att leva på 9200kr/mån och min främsta anledning till att inte jobba är ju att ha frihet att göra vad jag vill, när jag vill. Då passar den här typen av inkomst in perfekt eftersom man varken är bunden till tid eller plats. Om jag inte vill jobba gör jag det inte, vill jag tjäna några kronor så svarar jag på lite paneler. Kan det ge ett tillskott på 4-500kr/mån så blir det ändå en del pengar på totalen.




Missa inte inlägget: Tjäna pengar på nätet. Här kan ni se alla paneler jag är med i och en uppdatering om hur det går.

Om du vill läsa mer om cashback bör du inte missa min recension av Refunder!


Har ni testat att tjäna pengar på paneler någon gång? Hur har det gått?

38 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jag har inte helt kollat upp det faktiskt. Eftersom jag har eget företag är det ganska lätt att bara ta det på firman. Ska kolla upp det och återkomma i ett inlägg! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Finns det något blogginlägg om hur en skattar för detta? /M

      Radera
  2. Jag har kört paneler i många år, men bytte mailadress och då försvann förstås panelerna, och faktiskt känns det skönt att slippa dom. Det var ju inget krav att man skulle fylla i dessa, men blev ju att man satt timtal per månad och tror jag använder dessa timmar på ett bättre sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Nyttboende,

      Jag förstår vad du menar, det är nog viktigt att kunna släppa det och bara köra när man känner för det. Jag ska testa ett tag och se, känns det inte bra är det bara att skippa dom :).

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Är reggad på en del paneler men ambitionsnivån har varit låg ett längre tag. Inbjudningsmailen väller dock in på ett för detta dedikerat mailkonto. Har inte testad OpiononApp.

    Oftast måste du komma upp i 50 eller 100kr innan du kan få det utbetalt och oftast till Paypal.

    Om du bara kört en månad tror jag inte du fått 450 kr UTBETALT? Du ligger med småsaldon på en massa konton som inte uppnått gränsen eller?

    I vilket fall är paneler ändå ett av mina spår för att kunna dra in en extra tusenlapp som pensionär. Nu trycker jag hellre in ett par övertidstimmar på jobbet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utdelningsmålänningen,

      Ja det kommer in fler undersökningar än vad jag trodde.

      Ja det är 50-100kr som gäller. Just nu har jag kommit över gränsen i 5 paneler av 7 totalt som jag är med i och kan plocka ut 415kr om jag vill. Planen är dock att vänta tills jag har ett par hundra på varje konto och plocka nån tusenlapp samtidigt för mindre jobb.

      Ja vanligt jobba ger helt klart bättre timpenning :).

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Bra där att du redan skulle kunna plocka ut lite pengar.

      Laddade ned OpionionApp nu och det ordnade upp i röran i en hel del. Ska köra lite när man ändå ligger vid tvn, t ex valvakan ikväll.

      Radera
    3. Ja med appen är det betydligt smidigare, skulle aldrig orkat sitta vid datorn.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Körde också en del paneler förut. Insåg dock ganska snabbt att det inte gav några pengar värda att prata om. Man fick ofta upp en hel del undersökningar som det sen, några minuter och frågor senare, visade sig att man inte var kvalificerade för.

    Återkom hur det gick!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja SparGurun,

      Ja det är inga stora pengar i timmen det handlar om. jag har märkt att det är stor skillnad mellan olika paneler så det gäller att välja rätt.

      Yes, jag kommer att uppdatera löpande om det här på bloggen! :) Med vänlig hälsning / frihetsmaskinen

      Radera
  5. Hej Frihetsmaskinen!
    Väldigt bra förklarat. Det är inget arbete som ger de stora pengarna. Jag gör korta enkäter på toaletten. Har en rast på jobbet där jag sitter själv. Då passar jag på. PÅ helgerna vaknar jag ofta före resten av familjen så då blir det en kaffe och någon enkät.

    Jag har en sida där ni kan följa mitt projekt. Jag kör inte enbart paneler men har en portföljt på 2 500kr efter 7 månader och lika mycket pengar som väntar på att kunna bli uttagsbara.

    http://pappabetalar2018.blogspot.com/p/blog-page_22.html

    Kul att du också testar!
    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://pappabetalar2018.blogspot.com/2018/05/ska-du-betala-skatt-pa-inkomster-fran.html

      Här har du svar på skatten.
      Mvh PB?

      Radera
    2. Tack. Det hedrar dig att skattar på för detta.

      Radera
    3. Tja PB,

      Ja precis, jag brukar köra ett par på morgonen när jag äter frukost. Riktigt bra jobbat av dig, kul att se och följa! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Jag är inne på tredje månaden nu och har dragit in drygt 1 600 kr på panelerna. Senaste månaden var det rätt få undersökningar men den här veckan började det komma många igen. Tycker det funkar riktigt bra och hade gärna gjort fler undersökningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow!! snyggt jobbat med att dra in så mycket på så kort tid.

      Radera
    2. Tja Aktieoutsidern,

      Riktigt grymt gjort! Hur många undersökningar kör du?


      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Det är ingen av er som testat översättningsjobb på nätet? Det kanske betalar bättre per timme.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Det låter intressant, vart hittar man det?

      Med vänlig hälsning / Frietsmaskinen

      Radera
    2. Det finns lite olika, tex Lingosaur, om man googlar. Har själv varit lite nyfiken på det men inte provat än. Man får göra ett prov först för att kvalificera sig. Måste förstås kunna två språk men jag vet inte hur bra man måste kunna sitt andra språk. Vore intressant att höra om någon har testat.

      Radera
    3. Nice, ska kolla upp det! Antar att det finns mest jobb för nischade och ni drw vanliga språk? Tack för tipset! :) Hör av dig om du testar!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  8. Gjort när jag var student men tyckte inte det var värt tiden jämfört med vanliga extrajobb.

    Ett annat tips om du har universitet/högskola där du bor är att du kan få betalt för att delta i studier. Tänker nu inte på de ökända medicinska studierna utan t.ex. ekonomiska experiment. Det har jag gjort någon gång och det var rätt intressant som ekonomiintresserad. Betalningen förstås rätt låg men har för mig att det blev mer än 30 kronor per timme.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utlandsutdelaren,

      Det stämmer, man ska inte göra det för pengarna per timme. Hur går det till med studierna, gör man det på distans eller på plats?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. I det fallet jag var med gjorde man det på plats på universitetet. Men det var ofta ganska roliga och intressanta experiment. Spelteori, varianter på fångarnas dilemma för att studera om man agerar i sitt egenintresse eller kollektivets samlade intresse osv. De sker inte jätteofta men var kvar på maillistan ett tag och brukade få några kallelser per år. Minns inte vad betalningen var men det var några hundralappar per tillfälle.

      Radera
    3. Det lät ju riktigt kul! Enda negativa skulle väl vara att man är låst till plats då, men antar att man bara kan tacka nej om man är iväg fast kanske blir svårare att få mer jobb efter det?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  9. Intressant! Men vilka paneler finns det? Är själv med i FeberPanelen, men har svårt att hitta andra alternativ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här är en del av de paneler jag är med i. Listat 30st med länk till varje hemsida. http://pappabetalar2018.blogspot.com/2018/04/paneler-som-ger-pengar-opinionapp.html
      Mvh PB?

      Radera
  10. Kör med en del undersökningar via Opinionapp också. När man tar en kaffe på jobbet , mellan reklamen osv.Är med i Blocket, allt om mat, 123minsida, Triaba, Feber, Web service award och Cint.
    Förra veckan la NoWo till undersökningar via deras app, och de investeras i fonder, tillsammans med dina andra sparningar genom appen, som dagsspar, snabbspar mm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://pappabetalar2018.blogspot.com/2018/04/paneler-som-ger-pengar-opinionapp.html
      Finns fler paneler till OpinionAPP. Jag har listat 30st.
      Mvh PB?

      Radera
  11. Japp, jag har prövat detta sedan januari i år och släppte senast ett inlägg idag om månadens uppdatering!

    http://frilansportfoljen.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Frilansportföljen,

      Härligt, ska in och läs, kul! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  12. Kan man möjligen få en länk till var och hur man registrerar sig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Selma,

      Jag uppdaterar med ett inlägg i veckan med länkar till de paneler jag är med i och mer exakt hur jag gjort! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. http://pappabetalar2018.blogspot.com/2018/04/paneler-som-ger-pengar-opinionapp.html

      Du kan kika här också.
      Mvh PB?

      Radera
    3. Pappa han före! ;) Bra ! :) Kommer med mer inlägg i veckan sen!

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera