tisdag 25 september 2018

Tjänar 524kr i månaden på panelerna!

Nu har jag hållit på med panelerna i en och en halv månad och intjäningen ligger på 525kr i snitt per månad. Det är som sagt inget välbetalt jobb men ett bra extrajobb om man vill kunna dra in pengar utan att vara bunden till en viss tid eller plats. Jag ser det som ett grymt bra jobb den dagen jag slutar att jobba.



Vad är timlönen?


Idag var en ganska bra dag och i morse drog jag in 42kr på panelerna. Jag vet att flera frågat vad timpenningen blir och jag har redan sagt att den är riktigt låg, jag tror jag har svarat omkring 30kr i timmen. I morse bestämde jag mig dock för att kolla hur mycket det faktiskt var och de 42kr jag drog in tog exakt en timme. Så idag tjänade jag alltså 42kr i timmen på panelerna, men jag tror att det ligger lite lägre om jag slår ut det på alla dagar. För att inte bli besviken skulle jag räkna med 30-40kr i timmen. Här kan du läsa mitt mer sammanfattande inlägg om att tjäna pengar på paneler och även cashbacksidorna jag är med i.


Något som jag har märkt med tiden som man svarat på mer paneler är att det går snabbare och snabbare att genomföra dom. Upplägget ser likadant ut och man får in en viss rutin då många frågor om ålder, postnummer etc. är samma i varje panel. Det kommer även fler panelundersökningar som känns mer riktade för just mig. Jag vet inte om det grundas på de jag redan svarat på men det har blivit roligare att göra panelerna den senaste tiden just för att de passar mitt intresse bättre.


Ett perfekt jobb för friheten


Jag kommer utan tvekan att fortsätta med panelundersökningarna och målet är väl att inom några veckor ha anmält mig till några fler. I dagsläget kör jag 7 stycken och de levererar ändå bra med undersökningar. Jag vet inte vad det skulle ge att anmäla sig till fler eftersom jag tycker att jag drar in helt ok på de jag har men man kan ju alltid testa. Jag är glad att jag hittat den här inkomstkällan, speciellt eftersom den passar så bra i ett fritt liv. Jag ser det som ett litet extrajobb när jag slutar att arbeta som passar så grymt bra in i det livet. 500kr extra varje månad ger ganska mycket när man i övrigt har låga kostnader. Att man sen kan välja exakt när och vart man jobbar tycker jag är grymt bra!

Den här typen av jobb är verkligen inte lätta att hitta så därför ställer jag inte höga krav alls på timlönen. Kan man bara bortse från det och istället se möjligheterna med friheten i det så tror jag att man kan komma långt. Tänk dig att man kan sitta och jobba vartsomhelst. Man kan sitta på en strand med en drink i handen. Svara på en panel och dra in lite pengar, ta ett dopp för att sen svara på ytterligare en. Man skulle kunna åka ett åk i skidbacken och svara på en panel i sittliften upp igen. Man kan tjäna pengar medan man gör andra saker och är på andra ställen. Allt det samtidigt som utdelningarna rullar in, dag för dag, timme efter timme!

Ni som kör paneler, vad tjänar ni i timmen?

25 kommentarer:

  1. Intressant, men har slutat med panelerna för jag tyckte ofta att man började undersökningen för att efter ett få meddelandet att tyvärr du är inte representativ för undersökningen. De paneler som du är med i, hur ofta händer det dig att du får undersökningar skickade till dig där du inte har profil för undersökningen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Stojko,

      Ibland kommer det undersökningar jag skickas ut ur direkt när jag öppnar dom men det var mest i början. Det känns som att de kör något program som känner av ens intresse sedan tidigare undersökningar för nu efter 1,5 månad känns de mycket mer anpassade efter mig. Jag tror man måste ge det lite tid, jag kände likadant de första dagarna.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Känns som man borde kunna automatisera mycket av det där med frågor och svar! :) Grymt vilket som, borde fan testa det där på jobbtiden haha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja InvestorChris,

      Det är möjligt men tvivlar på att det skulle vara lagligt eller enligt reglerna? Jag tycker vissa är rätt kul att svara på, speciellt när man får lyssna på musik och läsa om nya produkter. Ja testa, jag tycker det är nice hittills! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Jag har slutat med detta efter många år, dels för man kommer en bit och sedan passar man inte, och dels tar det för många timmar! Eftersom jag inte behöver dessa pengar så avstår jag och känns helt ok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Nyttboende,

      Jag förstår dig, det är inget som ger stora pengar och känner man så så ska man inte köra paneler. Det är en bra extrainkomst om man tycker det är kul helt enkelt! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Hur många timmar per dag lägger du ner på detta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Nyfiken,

      Tiden beror på hur många paneler som kommer in men det handlar inte om timmar. Man drar i 30-40kr/h så om du vill ha in 500kr/mån så lägger man väl runt 14h totalt skulle jag tro. Det är ju utspritt typ 20 min per dag.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Glömde också fråga hur du ser på skatterapporteringen av denna extra inkomst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja igen,

      Jag har ju eget företag så har inte kollat så noga då jag bara kan ta med det som försäljning i deklarationen. Min tanke är att den dagen jag slutar jobba kommer min inkomst vara så låg att skatten blir mycket lägre.

      Har du kört några paneler själv eller testat?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. En i min yttersta bekantskapskrets har via ett internetforum "anställt" en man i Indien och betalar honom 10/15 kr i timmen för att göra liknande undersökningar. Jag känner honom inte så jag har inte kunnat fråga mer om det. Det verkar dock vara "en grej" som vissa håller på med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Ibland gör man rätt,

      Det låter inte helt enligt reglerna? :) Är det amerikanska undersökningar han kör då?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Det är nog så... nej inte enligt reglerna men det skall visst finnas forum helt dedikerade att anställa människor i dåligt betalda länder och "anställa" dem för klickande. Samhället...

      Radera
    3. Tja igen,

      Jaha. Ja det finns väl marknad för allt. Undrar vad konsekvenserna skulle bli om någon upptäckte att de körde paneler undersökningar på det sättet?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Jag vet inte hur dålig timpeng det är för mig men jag vet att jag ofta gör det när jag har rast på jobbet. Har rast själv så gör hellre paneler som ger en slant än att bara sitta av tiden.

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja PB,

      Ja lite så kör jag med men ofta på morgonen. Jag tycker de flesta paneler har kommit när jag vaknat så brukar ta det i samband med frukosten när sambon gått till jobbet. Det blir som en kul grej :). Det ska bli kul att se hur det rullar på om ett år.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  8. Jag gör de på pendeltåget, ett par gratis trisslotter i veckan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Unknown,

      Perfekt ju! :) Hur många paneler är du med i?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  9. Hej. En fråga som egentligen inte rör panelerna utan snarare nu när det är löning. Vilka fonder/aktier fyllde du på i? Köpte mina första Castellum och tänker fylla på i den på sikt.
    Med vänliga hälsningar / O

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja O,

      Jag kör ju eget så har ingen direkt löning den 25:e utan tar ut pengar när jag behöver, vanligtvis var 3:e månad ungefär. Får dock utdelning från bland annat Castellum i veckan så lite aktieköp kommer det att bli :). Har inte bestämt i vad än dock, brukar göra det samma dag oftast då det blir roligare så. Jag uppdaterar i veckan om vilka köp det blir!

      Grattis till ditt första köp i Castellum förresten, hann du ta del av utdelningen? :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Tyvärr inte men ser det väldigt långsiktigt och kommer att köpa kontinuerligt så tyckte inte att det spelade någon roll. Jag står inför kommande bostadsköp inom de närmaste 2-3 åren så är lite osäker på hur jag ska fördela pengarna. Har för tillfället både sparkonto, fonder och aktier.. Men på grund av bostaden kan jag inte riktigt satsa all in på utdelningsportfölj ännu utan bara lägga en grund för det.

      Radera
    3. Tja igen O,

      Ja precis, är ju lite struntsamma man får ju utdelningen sne ändå, bara lite kul ;). Ok, det låter vettigt att ta det lugnt då men ändå bygga upp portföljen. Jag skulle också vara försiktig med de pengarna.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  10. Kul att det rullar på för dig!

    Har testat paneler i ca 3 veckor nu och tycker det är ett roligt tidsfördriv.

    Kommer ta ut pengarna vart 3:e månad så att summan hinner växa till sig lite och sedan investera det hela.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Daniel,

      Härligt, hur många paneler kör du nu? :)

      Ja det låter smart. Jag tänker också låta summan växa lite större så spar man administrativ tid på att plocka ut pengarna.

      Hu rycket har du dragit in hittills? Uppdatera gärna hyr det går framöver! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Har dragit in drygt 400kr än så länge.

      Kör 9 paneler av olika slag. Men vissa är ju mer ”aktiva” än andra så funderar på att endast ha kvar dom, istället för att ha små slattar liggandes.

      Radera