måndag 5 mars 2018

Snart är det vår, är de kalla årstiderna nödvändiga?

Nu har vi tagit oss in i mars månad. Även fast det snöar för fullt och är rätt kallt ute så vet vi ju att våren bara är någon månad eller två bort. det blir ljusare för varje dag även om värmen inte kommit riktigt än.




Jag gillar verkligen våren, man blir glad på något sätt av värmen och ljuset och vetskapen av att det bara blir varmare och ljusare för varje dag. Även om jag älskar vintern och att åka skidor så måste jag medge att våren och sommaren är så mycket enklare och skönare överlag. Det är ljust länge så man behöver inte stressa för att hinna med saker och det är varmt ute så det krävs inte så mycket planering i form av kläder och liknande. Livet blir väldigt enkelt, det gillar jag.

Något jag brukar passa på att göra är att äta frukost på balkongen, detta brukar jag normalt göra redan i februari/mars men nu har snön legat kvar så länge och det är kallare än vanligt så det får vänta lite. Att starta dagen med en långfrukost i solen gör mig mycket gladare, för mig är det livskvalitet.

När man tänker och känner så här inför våren så undrar man ju självklart hur det skulle vara att bo i ett varmare land. skulle man sakna årstiderna vi har här i Sverige? Skulle man tröttna på solen? Jag ser både för och nackdelar men skulle absolut inte ha något emot att testa och bo något år eller två i värmen, på så kort tid skulle jag inte hinna tröttna eller sakna kylan. Frågan är, är de kalla årstiderna vi har verkligen nödvändiga?

Blir ni gladare på våren? Tror ni att man skulle sakna Sverige om man flyttade till ett varmare land?



Spartips - Dra ner dina kostnader:
Fixa billigare elräkning
Skaffa billiga hemförsäkring

12 kommentarer:

  1. Jag skulle mycket hellre ha möjligheten att själv välja när jag vill ha slaskväder eller inte:) Har väldigt svårt att se att jag skulle sakna årstiderna. Sol och värme är det bästa som finns!:)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Pengaregnet,

      Ja precis, kanske bättre att ha en stabilt klimat och åka bort när man vill ha lite regn och rusk? ;) Skulle du kunna tänka dig att flytta utomlands?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Jag blir helt klart gladare på våren/sommaren, men jag tycker även om hösten. Det är den långa kalla och mörka vintern som får mig att förtvina när det har gått ett antal månader.

    Jag hade absolut börjat sakna Sverige om jag flyttade, dock tror jag på att säsonga 2-3 månader under vinterhalvåret :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Frilansportföljen,

      Ja det är helt klart ett alternativ, det jobbiga är att man måste sitta med två boenden då men kan man lösa ett jobb där det funkar är det ju ett alternativ :).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Hej frihetsmaskinen, en högst relevant fråga. Då jag själv bor utomlands nu och även gjort det tidigare kan jag berätta att för mig är det varma vädret det enskilt bästa med att bo på varmare breddgrader. Det går inte en dag utan att jag stannar upp och bara njuter av solen. Utöver det så känns det så mycket mer naturligt att när jag vaknar och drar upp gardinen så fylls sovrummet med ljus. Skulle jag vilja åka skidor någon gång (vilket jag inte vill) är det ju bara att boka in en vintervecka.

    Tack för en bra blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja dentystainvesteraren,

      Vad kul att du kommenterar! :) Vart bor du någonstans? Hur länge har du bott där, jobbar du där? Är sjukt intresserad, berätta gärna mer! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Jag bor på den afrikanska kontinenten nära ekvatorn. Har jobbat här i snart två månader. Jag kan tyvärr inte berätta alltför mycket då jag arbetar med politiskt känsliga frågor.

      Radera
    3. Ok, intressant! Såg att jag frågat på din blogg förut ;). Spännande!

      Radera
  4. Det är nog inte solen du tröttnar på i första hand även om den kan vara ihärdig när den är som starkast. Många svenskar har dock en romantiserad föreställning om varmare klimat eftersom de oftast bara varit där på semester när det är som varmast och vackrast, lite som att vara ute i skärgården i slutet av juli istället för i början av januari... Naturfenomen som monsunregn, tyfoner/cykloner, tropiska sjukdomar och mer extrema som jordbävningar har jag upplevt och värderar därför den svenska tråksommaren med lite lagom ihärdigt regn och mygg högre. Vi är trots allt ganska förskonade från extremväder i Sverige. Så ja, ser man helhetsbilden finns det definitivt lägen då jag saknar Sverige!

    Den stora fördelen är som du är inne på att våren kommer fortare och hösten varar längre. Som odlingsentusiast börjar jag nu undra hur jag kunde vänta till april hemma i Sverige när jag kan sätta igång i februari söderöver. Att kunna odla tomater naturligt ute oktober ut är också rätt trevligt.

    Mitt tips skulle bli att leta upp något land med ett klimat som inte är helt olikt det svenska men har fördelar av förutsägbarhet och stabilitet. Tänk praktiskt året om, inte resekatalogsvyer. Har bott och jobbat i åtminstone ett dussin länder och besökt ett femtiotal så lite att jämföra med. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. förslag på länder/städer?

      Radera
    2. Tja Utlandsutdelaren,
      Ja, jag kan tänka mig det. samtidigt hat jag svårt att se att man kan ändra den bilden på något annat sätt än att testa att bo utomlands en period helt enkelt? :) Vilka länder pratar du om när du nämner monsunperioder, tyfoner och tropiska sjukdomar? Mina tankar är mest Spanien/Portugal typ.

      Att bo i ett land med liknande klimat som Sverige känns ju lite som man kan bo kvar då? Klimatet skulle vara en av de större anledningarna till flytt för min del, i kombination med annat.

      Jag undrar som anonym ovan, vilka förslag på länder har du? :)

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskien

      Radera
  5. Nu bor jag inom EU igen men har bott/jobbat i tropiska länder med sådant klimat i framförallt Afrika och Asien.

    Har själv inte funderat så mycket på länder då jag gillar Sverige och faktiskt skulle se Norge som främsta alternativ pga storslagen natur. Man får ett annat perspektiv på det när man har bott mycket utomlands i flera olika typer av länder.

    Ekonomiskt vore Baltikum helt OK och det är rejält underskattat men stämmer ju inte med klimatkraven då det är ungefär samma klimat. Tyskland, Schweiz och Österrike tycker jag alla är trevliga sett till standard som helhet samtidigt som klimatet är väsentligt bättre än här men dyrt med försäkring osv. Tjeckien också underskattat. Föredrar västkusten framför Medelhavet men skulle personligen nog hellre bo i Grekland, Cypern eller Kroatien än Spanien, Portugal (mest inte så inne i den kulturen). Fast sett till samhällsservice vore södra Frankrike bättre men det är inte särskilt rimligt ekonomiskt pga fastighetspriser. Sedan tror jag inte att många tänker på att sjukvård osv kan vara väsentligt sämre i tropiska paradisdestinationer. Bor du t.ex. på Seychellerna måste du ofta flyga ut ur landet om det rör allvarligare tillbud.

    SvaraRadera