lördag 24 mars 2018

Inväntar utdelningar som ska återinvesteras

Just nu är vi mitt i utdelningssäsongen och jag har en del innestående utdelningar som bolagen är skyldiga mig. Utdelningarna har alltså avskilts men de har inte betalats ut till mig än. Bolagen det rör sig om är Handelsbanken, Swedbank och Castellum och det handlar om drygt 11.000kr. Dessutom fick jag drygt 2000kr från Nordea imorse.



Jag börjar fundera på vad jag ska återinvestera de här utdelningarna i. Det finns rätt mycket som lockar och de som finns i siktet är bland annat:

  • Diös - Enligt mig köpvärd på dessa nivåer, bra uppsida men risken är exponeringen mot butiker. Jag har tidigare skrivit om Diös här och här.
  • Investor - Helt ok pris tycker jag nu, nackdelen är att innehavet redan är stort i portföljen. Jag har skrivit lite om Investor här och här.
  • Latour - Priset känns ok nu och jämfört med historiskt så känns det också helt ok. Har ökat lite under veckan och kan tänka mig att öka mer. Har skrivit lite om Latour här och här.
  • Resurs Holding - Resurs är ett nytt och jättelitet innehav för mig. Jag är beredd att ta risken med tanke på att tillväxtpotentialen ser god ut och en generös direktavkastning. Jag har tyvärr inte hunnit skriva något om Resurs än.

Utöver dessa aktier så lockar faktisk bankerna som kommit ner en del. Jag har under veckan sålt av en del aktier i Atlas Copco och ökat lite där bland annat. Jag har även som jag skrivit tidigare sålt en del preferensaktier under veckan som gått in i bank, investmentbolag och fastigheter.

Som avslutning vill jag bara säga att utdelningar är kung! Jag har aldrig fått så lättförtjänta pengar sedan jag började investera i utdelningsaktier.

Vad köper ni just nu? 


Tack för alla kommentarer i de senaste inläggen förresten! Jag har svarat på alla nu:
Jag är lyckligare nu
Börskrasch i portföljen den här veckan!

11 kommentarer:

  1. Härligt med utdelningar! Ang. Diös så sålde jag av hela innehavet för några veckor sedan (och jag säljer inte särskillt ofta). Inte för de är dåliga men tyckte att jag har rätt mkt inom den sektorn/branschen och kände att Diös fick ryka. Det fick även Nordea göra (lovar - jag säljer verkligen inte ofta), så nu har jag iaf enbart en bank inom finans & fastigheter kvar och det är då Swedbank. Dock gillar jag Diös och ser deras logga ofta. I bygg/bo branschen har jag då Besqab, Victoria Park och Götenehus sedan innan och tycker de ser ut som bra bolag även för framtiden. Med de utdelningar jag har fått hittills så blir det lite ABB, Acando, Investor och kanske köper in mig på Unilever. Det återstår att se ang. Unilever. Resten av pengarna väntar jag tills jag ser ett läge i kanske utöka i HiQ också. Är smått sugen på H&M (aldrig haft H&M) men frågan är ju om H&M går ner ännu mer eller om de börjar hitta sitta läge runt 120-135 och stannar där ett tag. Då kan jag tänka mig att gå in med en peng även i H&M. Men med största sanolikhet vågar jag nog inte in mig på H&M-banan i år. Sedan är NIBE alltid intressant att fylla på i. Jobbade för NIBE i Markaryd ca 6-7 år innan jag bytte jobb och Gerteric Lindquist är otroligt duktig. Är verkligen ett toppen företag även i skakiga tider. Så ser jag på framtidens "investeringar" iaf.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Intressant, jag har också för mycket fastigheter egentligen men behåller Diös då jag tror på dom trots retaildöden etc.

      H&M håller jag mig undan från men förstår om det lockar. Nibe verkar intressant, ska kolla mer på det! :)

      Tack för en grym kommentar! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Det pendlar mellan att avvakta, eller öka i Sverige- och globalfonderna jag har. Men vi får se vad börsen hittar på. Är nöjd med uppsättningen bolag i portföljen nu så det handlar mest om att utnyttja de lägen som 2018 kan bjuda på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Brandtalet,

      Haha, ja det är alltid svårt det där :). Det var nice med Axfood idag! :).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Hej Frihetsmaskinen! Grattis till utdelningarna :) Jag har Handelsbanken och Castellum under nästa vecka som trillar in + lönen. Men jag känner mig frågande om mina återbetalningar på KF = mina utländska innehav. Måste jag verkligen vänta mellan 2-3 år innan jag får tillbaka på skatten? Måste jag kontakta Avanza för att bestämma ytterligare hur jag önskar att få pengarna återbetalade? Just nu lyser dessa med sin frånvaro, kanske har det inte gått tillräckligt lång tid sedan köp?

    Mvh VÄL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hos Avanza verkar det ta 3 år. Jag sparkade igång min KF hos Avanza 2016 och fick mina första utländska utdelningar i februari samma år. Väntar fortfarande på källskatten. Vad jag vet behöver du inte göra något särskilt, utan källskatten kommer in automatiskt när det är dags.

      Själv startade jag i år en ny KF hos Nordea. Där får man vänta endast 6 veckor på källskatten, vilket är ett enormt lyft. Sen att deras sajt inte är lika smidig att använda som Avanzas, samt att det tar en bankdag att sätta in pengar är smällar man får ta.

      Radera
    2. Tja VÄL,

      3 år tar det och du behöver inte göra något de sätts in på din KF. Jag fick i år källskatten för 2015 på mitt konto!

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Kul att du intresserar dig för resurs, jag äger 300 aktier där och hoppas såklart att vi ser en tillväxt framöver! Ser fram emot ett inlägg om resurs från din sida. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja E,

      Kul! :) Ja det kanske kommer framöver när innehavet blivit lite större! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Hej,
    Vill tacka för en fin blogg som jag läst sedan starten. Jag gick med in i Resurs i höstas då jag tror på bolaget.
    Deras LuftHansa kort är bland annat en produkt jag tror kommer leda till fina intäkter.

    SvaraRadera