tisdag 6 mars 2018

Årets utdelningsmål - 2018

Jag tänkte att det var dags att gå igenom årets utdelningsmål och vad jag räknar med och måste uppnå för att rulla på enligt planen. Alla mina utdelningsmål hittar ni här och det ursprungliga inlägget då jag satte planen hittar ni här.




Mitt mål är ju att leva på utdelningarna och förra veckan nådde jag faktiskt ett delmål som innebär att jag skulle kunna leva och bo utan att behöva jobba resten av livet. Det är ett roligt delmål men de stora målen jag har varje år är den 5:e september då jag gör årsavstämningen för att se att jag ligger i fas i "slutajobbaplanen". Jag klarade det förra året med nöd och näppe vilket jag skrev om i inlägget Om 3 år behöver jag aldrig mer jobba. Jag hoppas ju självklart att klara av det i år igen, eller jag ska klara av det i år igen, det finns inget alternativ.

För att klara det målet måste jag ha uppnått förväntade årliga utdelningar på 68.712kr innan den 5.e sepåtember, i dagsläget ligger de förväntade utdelningarna på 66.310kr per år. Det inkluderar 4% avkastning från fonderna vilket jag räknar på. Snabbt räknat måste jag alltså öka mina årliga utdelningar med drygt 2400kr/år innan den 5:e september. Om jag köper i befintliga innehav som har en snittdirektavkastning på 4,2% så innebär det att jag måste investera ungefär 60.000kr till. Då samtliga innehav redan meddelat om utdelningshöjningar så är det inget som kan rädda mig nu. Många innehav delar dessutom ut en del efter måldatumet så jag måste skjuta in pengar för att klara det här målet. Snabbt räknat kommer jag på dagens aktier att hinna inkassera ungefär 38.000kr innan måldatumet, jag måste därför skjuta till minst 22.000kr.

22.000kr låter ju ganska enkelt, problemet är att jag har varit hemma sängliggande i 3,5 vecka pga operationen och kommer att minst 3 veckor till innan jag kan jobba. Jag vet heller inte om jag kommer tappa några kunder efter det här då jag har sagt att de ska ta in någon annan under tiden och jag förstår om de kommer fortsätta med den sen. Flera har sagt att de väntar så de kommer jag iaf inte att tappa. Jag har dessutom ganska mycket utgifter som kommer som jag hade tänkt ta med pengar som nu måste täcka upp för levebrödet så jag är helt ärligt glad om jag klarar det här året utan att röra portföljen.

Vad har ni för utdelningsmål i år?



Spartips - Dra ner dina kostnader:
Fixa billigare elräkning
Skaffa billiga hemförsäkring

15 kommentarer:

  1. Det är bra att du har ett mål! Det låter som om det blir ganska mycket övertid för att ta igen detta. Har du något du kan sälja? för att hjälpa dig på traven?

    Vi har som mål 140000 kr i utdelningar under året. Förmodligen kommer vi klara det, även om det var blandad skörd när det gäller utdelningarna, två stora spelare, Tele2 och Swedbank sänkte sina utdelningar vilket kostade oss några tusenlappar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Snålgrisen,

      Ja alltid bra med mål! Nja jag vet inte om det blir övertid, inget som lockar direkt och vad räknas som övertid förresten? :) Kanske har något att sälja, får kolla det! :)

      Riktigt maffiga utdelningar ni har! :) Vad ligger er snittdirektavkastning på?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Jag räknar nästan alltid på vad utdelningsmålet ska vara vid kommande årsskifte för det kommande året. Just nu ligger beräknas utdelningen till 82500 kr men hoppas komma upp till 95000 innan årets slut. Eftersom jag kommer investera i aktier under hösten som delar ut på våren så blir det enklast att räkna så så länge man är nettoköpare. Sen kanske årets utdelningar landar någonstans mitt emellan de summorna, det spelar mindre roll. Ska dock börja prioritera utdelningstillväxt framför höga utdelningar som jag varit lite för dålig på hittills. // Jonas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Jonas,

      Grymt imponerande utdelningar du håvar in! Grattis! Jag tror vi räknar på samma sätt men olika datum. Jag har också prioriterat tillväxt lite mer det senaste året.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Jag ska sikta på minst 40000, en rejäl höjning från förra årets 28000. I motsats till många andra föredrar jag höga utdelningar nu istället för utdelningstillväxt, för min del tar det för mycket tid, men om man har en lång placeringshorisont går det väl bra. Jag håller tummarna att du når ditt mål! //Div500

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Dividend500,

      Ja riktigt bra höjning för dig! Grymt jobbat! Ja det är svårt det där med tillväxt och man får nog köra det som passar en själv bäst helt enkelt.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Intressant att du räknar med 4% på fondportföljen, men så bra tänkt. Annars är ju dem investeringarna förlorade, lätt att man då vill sälja fonder för utdelande aktier.
    Jag hoppas öka föregående års aktieutdelningar med 5%, så 42.000 kr i rena aktieutdelningar. Och sen då 4% på fonddepån, så totala målet är då 80.000 kr för 2018.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Ekononitankar,

      Ja, jag gjorde inte det tidigare men det blev som du säger lite fel eftersom det stoppa en psykologiskt från att köpa fonder på något sätt även om det låter löjligt.

      Riktigt maffiga utdelningar som väntar dig, grattis!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Jag siktade i januari på 60.000 kr för i år (42.000 kr förra året) och det ska inte vara problem att nå, då nuvarande portfölj med senast bestämda utdelning delar ut nästan 61.000 kr.

    I år har jag viktat över lite mot utdelningstillväxt snarare än hög utdelning och kommer att fortsätta med detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utdelningsmålänningen,

      Grymt! Ja det borde ju vara lugnt då! :)

      Jag har också vikta över mot mer tillväxt vilket gjort att utdelningarna inte ökat så mycket trots att jag köpt en del nya aktier. På sikt tror jag att det lönar sig dock.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Hej Frihetsmaskinen!
    Jag läste faktiskt inlägget om att du nu kan leva på utdelningarna och det måste kännas fenomenalt. Själv älskar jag att ha små och tydliga mål för mina utdelningar. Exempelvis räknade jag ihop att min utdelningsmaskin just nu skapar en tusenlapp extra åt mig varje månad. Det är ändå helt ok.

    Tackar för en bra blogg :)

    Kronan till miljonen - för varje krona är början på en ny miljon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om jag fattat detta med avkastningen och fonderna rätt. Men är det så att du tar avkastningen från fonderna och köper aktier för detta, eller räknar du bara in fondavkastningen till utdelningen?

      Kronan till miljonen - för varje krona är början på en ny miljon

      Radera
    2. Tja Kronan,

      Grymt jobbat med en tusenlapp i månaden, det är en rätt magisk gräns att uppnå! Tack själv! :)

      Jag räknar bara in det till utdelningen, alltså 4% av fondernas värde. Så det kan ju gå upp och ner :).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Varför räknar du tom 5/9 och inte årsskiftet? Härligt mål iaf, jag är övertygad om att du fixar det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anna,

      Ja det kanske är konstigt men det är för att det var den dagen jag gjorde mina mål så då fick det bli så :). Tack för peppen! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera