torsdag 22 mars 2018

Jag är lyckligare nu

Jag sitter och tänker lite på min livssituation hur den ser ut just nu i jämförelse med när sist jag var anställd för ungefär 6 år sedan. På den tiden hade jag en fast månadslön och fick väl in runt  24.000kr varje månad på kontot om jag jobbade vanliga tider. Det var tryggt och bekvämt, men det var något som saknades trots utlandsresor och roliga aktiviteter. Det var liksom aldrig fulländat på något sätt och det blev en ständig kamp att toppa livet.




Nu är det annorlunda. Jag tjänar betydligt mindre varje månad, även om jag inte tjänade mycket då. Jag har inte råd att köpa lika mycket saker som förut. Jag får tänka igen mina köp av resor och planera på ett annorlunda sätt för att ha råd nu. Jag lever på ett annat sätt, men det betyder inte att det är något dåligt, snarare tvärtom. Men självklart är det bara hur jag känner.

För min del trivs jag bättre med mer tid och mindre pengar. Jag behöver inte mer än vad jag har nu, men samtidigt förstår jag om det inte passar alla. tidigare i livet strävade jag efter att ständigt utvecklas. Att utvecklas betydde att tjäna mer pengar, göra mer saker, att hela tiden jobba sig högre upp på den moderna behovstrappan. Nu står mitt behov att vara lycklig betydligt högre än alla andra steg och det är inte krångligare än så. Efter många motgångar-, förvirrade- och hårda perioder i livet så känns det riktigt bra att kunna säga att jag är lyckligare nu.

Är du lyckligare nu? Vad saknas för att komma dit?

14 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tja Pappa betalar?,

      Tack! :) Ja det är skönt när man hittar en väg som känns bra på det sättet.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Hej, är här inte bara att vittna utan också att uppmuntra människor som står inför civil- eller relationsproblem. Om Dr Ogundus fantastiska verk, e-post: drogunduspellcaster@gmail.com jag var förlorad i kärlek med min man tills en kvinna tog honom ifrån mig. då ropade jag till min vän och hon berättade för hur hon mötte ett liknande problem och gav den här stora mannen kontakten med mig och jag gav alla de föremål han behövde för stavningen och nu är glad igen att bli kär i min familj. Jag anställer dig att kontakta den här mannen. Din berättelse eller smärta kommer att förändras inom några dagar och du kommer att le som jag idag. Återigen är tacksam. Kontakta honom på hans email via: drogunduspellcaster@gmail.com om du står inför någon form av problem
      1. Få din älskare eller man tillbaka
      2. Pengar stava / lycka till stavning
      3. Om du vill stoppa din skilsmässa
      4. Skyddsspel
      5. Få jobbstavning
      6. Kampanjer
      7. Få pengarna tillbaka.
      8. viktminskning stavning
      9. Kärlekstavning
      10. Om du vill tillfredsställa din partner / botemedel för svag erektion

      Radera
  2. Saknar min ex tjej har svårt att vara lycklig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. du kommer över det, bit ihop bara

      Radera
    2. Tja Anonym,

      Tråkigt att höra, jag vet att det inte hjälper med har varit med om samma sak och det blir bättre. Man måste bara låta det ta den tid som behövs. Kämpa på bara och försök göra roliga saker så att du släpper alla tankar.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Hej! Jag tjänar uselt men jobbar ändå 75% då jag värdesätter tiden med mina barn. Som tur är tjänar sambon bra men vi tillhör inte dem som kan åka utomlands varje år. Ibland anklagar jag mig själv att jag inte pluggade till ngt som ger bättre lön men samtidigt så är tiden mer värdefull än pengar, i slutändan iaf.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mikaela,

      I mina ögon låter det som ett grymt bra val! Jag tror inte man ska fundera så mycket på hur det kunde ha varit utan istället se alla fördelar man har tack vare besluten man tagit tidigare i livet :).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Förutsättningarna för att bli lycklig finns alltid framför näsan på en och har alltid funnits. Sedan har alla personliga hinder som gör att det vyn framför näsan blockeras.

    Även om det för mestadels är mentalt konstruerade hinder och de i "verkligheten" ej existerar så måste man ändå ta sig över de eller på något sätt se igenom illusionen. Sedan finns det ju såklart fall där hindren är av fysisk karaktär med.

    Mitt största hinder som jag inte kan ta mig förbi är helt klart övertygelsen om att jag inte vill jobba. Tanken av att vara beroende av ett jobb framför allt. Ska jag vara beroende av något så ska det vara något som jag mår bra av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Frilansportföljen,

      Jag känner faktiskt väldigt lika som dig där, jag vill inte känna beroendet av jobbat. Även om jag är lycklig nu faktiskt så strävar jag ju efter att slippa den känslan helt. Ibland glömmer jag den helt men ibland vill man bara vara helt fri :).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Lyckan kommer och lyckan går. Är på många sätt både lycklig och lyckligt lottad - barn, hälsa, jobb etc. Är dock inte helt i mål. Det som saknas, hos mig, för att bli än mer lycklig är tid till kreativitet.

    Just nu i livet är det fullt upp och allt pockar på den vakna delen av dygnet. Hade en smärre livskris förra hösten då jag var på väg in i väggen. Back on track så att säga idag och en av de förändringar som hjälpte är sparandet.

    Sparandet kommer att ge mig möjlighet till att äga min tid och därmed hinna med att vara kreativ. Dessutom, i mitt fall, kom insikten att detta är livet här och nu och de val som har lett mig hit har gjort mig lycklig. Då får jag ta prioritera konsekvenserna av dessa val och dra ned på egot.

    Livet må vara kort men än finns det hopp.

    Med vänlig hälsning. Marty

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Marty,

      Helt rätt, ofta är man mer lycklig än vad man tror men man slutar ju aldrig sträva mot något bättre ;).

      Oj jobbigt, skönt att du klarade dig från det. Har själv gått in i väggen och det är inte kul. Skönt att sparandet räddade dig!

      Kul att du hittat en väg som gör dig lycklig, bara att veta att man rör sig mot målet betyder ofta mycket!

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Kan vi vara lyckliga med vetskapen om vår kommande död?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Ja du bra fråga, jag känner mig iaf lycklig nu och så länge det känns så är jag nöjd men förstår hur du menar. Inte lätta frågor det där! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera