torsdag 15 mars 2018

Grym dag, jag gillar pensionärslivet!

Idag har jag haft en riktig pensionärsdag. Jag vaknade lite halvtidigt vid halvsju-tiden men en känsla av 70-åring i kroppen och åt frukost med sambon. När hon drog iväg till jobbet så blev det en kaffe och banan ute i solen på balkongen. Temperaturen visade -10 grader innan solen hann träffa termometern men det skiftade snabbt till nästan +10 grader när solen legat på någon halvtimme.




Att bara sitta på balkongen och lyssna på de förvirrade fåglarna som tyvärr verkar tro att det är vår ute är riktigt mysigt faktiskt. Mitt på dagen måste vara den bästa tiden för avkoppling eftersom alla är på jobbet då och då blir det lugnt och skönt överallt. Man får chansen att tänka på ett bättre sätt och se saker man missar annars. Jag såg t.ex. en brevbärare springa fram och tillbaka, en riktig höjdpunkt faktiskt.




Jag är ju fortfarande halvt immobiliserad efter operationen men bestämde mig för att försöka mig på en kort promenad eftersom vädret var så grymt bra. Efter en lunch hemma stack jag ut mitt i pensionärsrusningen, stavmaffian verkade redan ha hunnit ut för jag såg inte till någon av dom. Det gick väl helt ok, benen rörde på sig och jag tog mig ju trots allt framåt men det var rejält sketchy på det hala underlaget så jag fick hålla mig bland de andra pensionärerna på den torra och sandade ytan. Vissa med 70-års kris verkade dock gett sig på de mer avancerade strapatserna med skylten "vinterunderhålles ej" men det var inget jag ville utsätta mig för.

Efter promenaden körde jag en klassisk pensionärsfika med hembryggt kaffe och lite risgrynsgröt, självklart hade jag lite grädde i gröten. Jag kollade lite skidåkning på tv och slösurfade lite lätt. Jag gav mig t.o.m. på ett försök med dagstidningen men det var riktigt segt faktiskt så jag la ner det rätt snabbt och tog en tupplur som en riktig ärkepensionär istället. Nu sitter jag här framför datorn och skriver det här inlägget. Troligtvis har jag ju missat att skriva massa saker jag gjort eftersom jag är gammal och trött pensionär, men jag vet i alla fall att dagen har varit grym!

Skulle ni trivas i pensionärslivet?


Sluta jobba vid 40
Leva på 7000 i månaden
Jobba deltid - Så här gör du!
Nu kan jag leva på utdelningarna - Nytt mål slaget!

13 kommentarer:

  1. Är pensionär (riktig) 65 år men har varit ledig i 7 år och det har varit det bästa jag gjort.Vaknar runt kl 8 och masar mig och frugan till köksbord där vi sitter och äter rejäl frukost i ca 1 timme medan jag ser alla daglönare springa till jobb i mörker och kyla.Tänker flera gånger på dagen att väldigt skönt att kunna gå och vissla och göra precis det jag vill,dvs inga måsten utan det blir ut med hundar,träna,kolla börsen,pyssla lite med hus,då och då ta en tripp till mitt hus i Spanien,visst är priviligierad men uppskattar det till 100%

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad har du jobbat med för att ha det så bra nu? Eller är det arv?

      Radera
    2. Egen företagare,investerat på börsen i 25 år

      Radera
    3. Tja Porschelover,

      vad intressant och kul att höra från en riktig pensionär. Jag kan tänka mig att det är underbart och har hört flera pensionärer säga detsamma.

      Grattis till ditt grymma liv! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Är även jag pensionär på riktigt, just fylld 70.
    Sitter sedan i början av december i vår stuga i Härjedalsfjällen och där kommer vi nog att sitta fram till mitten av april. Då är det dags att dra sig ned till Stockholm en vända för tandläkarkontroll och städdag i BRF.

    Börsen tar sin lilla tid, annars så pysslar man med huset och skottar snö.
    jag aldrig upplevt så mycket snö under de 14 åren vi har haft stugan.
    Sedan blir det mycket skidåkning
    I går åkte jag över till Bruksvallarna på en kurs för att bli bättre att skata.
    Idag blev det några varva skidspåret i stugområdet.
    Än så länge värkar det inte vara dags att byta ut korkhandtagen så skidstavarna mot silverhandtag.
    Det är en drömtillvaro om man som vi gillar ett aktivt friluftsliv.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Det låter het magiskt bra, jag gillar också skidåkning och friluftsliv så det du beskriver låter grymt nice! :) Härligt att höra från en riktig pensionär med erfarenhet, tack!

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Är inte ens 40 fyllda men hade redan kunnat tänka mig pensionärslivet, under förutsättning man kan bo i ett varmt land t.ex. Kanarieöarna eller Costa Rica/Thailand under minst 6 månader om året. Hatar snö och kyla och allt vad det innebär.

    Har inget behov av spänning och äventyr och vill gärna sitta på verandan på vår villa uppe bland bergen och se ut över berg, dalar, djungel och hav med en god bok i handen och en uppfriskande drink på bordet bredvid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förtydligande, detta med villan uppe bland bergen är en framtidsdröm, inget som vi har idag :P

      Radera
    2. Tja Snålgrisen,

      Ja samma här! :) Själv skulle jag också kunna tänka mig ett varmt land samtidigt som jag älskar vintern, svårt det där :).

      Det låter som du har din plan rätt klar! Tror du att det blir en flytt utomlands i framtiden?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Låter som en härligt dag, även om det är jobbigt att komma igen efter operationer. Själv skulle jag helt klart trivas med pensionärslivet, men det måste innebära att man följer vissa rutiner (kolla börsen, träna, vara social, osv) samt att man har olika intressen som man nu har tid till. Det skulle inte passa att bara sitta still innanför fyra väggar. Kan tänka mig att det kan vara lätt hänt för vissa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Stojko Invest,

      Ja en mycket bra dag! :) Ja operationer är jobbigt har jag fått erfara nu, det blir bättre för varje dag nu även om det är väldigt långt kvar.

      Ja man lär vilja ha saker att göra helt klart! Jag tror dock att det kommer naturligt men är nog viktigt att ha det klart innan pension.

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. thailand har mitt paradis har tills livet ar slut

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Härligt!

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera