måndag 19 mars 2018

Använder preferensaktierna som likvider igen

Idag dök det upp lite bra lägen att fylla på i bankerna då lite nyheter om priskonkurrens prydde nyhetsflödet. Eftersom jag aldrig sitter på likvider har jag ju svårt att få fram pengar på det sättet men jag lyckade lösa det på ett annat sätt. Då preffarna ofta går motsatt riktning eller reagerar mindre än börsen i övrigt så passade jag på att sälja av lite Klöver Pref då den gått upp och köpte Swedbank som backade kraftigt.




Jag har gjort det här många gånger tidigare och preffarna fungerar som en helt ok form av likvid tycker jag. Ofta rör det sig inte speciellt mycket i nedgångsdagar och som idag sålde jag tom på en bra bit plus. Jag har den senaste tiden sålt av ganska mycket preferensaktier och hoppas att det snart kommer att vända så jag kan fylla på lite igen. Det känns dock bra att kunna skifta över mot mer stamaktier med högre förväntad tillväxt.

Jag har i dagsläget runt 7% i preferensaktier och har tidigare sagt att jag kan tänka mig upp emot 15% där och det känns fortfarande rimligt. Historiskt har mina preffar avkastat riktigt bra och jag ser de som en självklarhet i min portfölj, speciellt då jag inte sitter på likvider.

Har ni preferensaktier i portföljen? När säljer ni dom och när köper ni?


Läs även:
Har sålt av en del preferensaktier till förmån för ökad tillväxt i portföljen
Fixa billigare elräkning
Preferensaktierna stiger - Lägre direktavkastning
Preffportföljen krossar index!
Läge att öka med fler preferensaktier?

9 kommentarer:

  1. Hej Frihetsmaskinen.

    Själv är jag lite orolig att dessa nya aktörer på bolån kommer pressa bankernas lönsamhet framöver. Men samtidigt är det inte alla som bryr sig om sina räntekostnader och inte alla som kan få ta del av dessa nya billigare lån. Det ska bli intressant att följa bankernas utveckling framöver. Då jag äger en hel del Handelsbanken samt bank genom indexfonder hoppas jag givetvis att de kan hålla lönsamheten uppe. När det gäller preferensaktier äger jag inga. Men det kanske kan vara ett bra komplement till portföljen precis som du skriver :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Slimis,

      Ja, jag tror att det säkert kommer att påverka på sikt men att det kommer ta ett tag innan vi ser det. Jag har ganska låg vikt i bankerna så jag behöver inte oroa mig jättemycket över det.
      jag gillar preferensaktier eftersom jag aldrig sitter på någon kassa :). Kul att du delar med dig av dina tankar!

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. E handeln kommer döda allt. Tomma köpcentrum mass arbetslöshet. ABB köp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Ja e-handeln lär ta över det tror jag också, man kan redan se det. ABB finns i portföljen! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Har själv preffar i portföljen och ser de mer som bolag som ger mig ett löpande kassaflöde, för att kunna göra investeringar löpande (eller kvartalsvis) av bolag som reas ut. Men det klart, det är ett intressant resonemang du har med att "parkera" pengarna i preffar tills andra köplägen dyker upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Stojko Invest,

      Jag ser de precis som du också som ett bra kassaflöde att köpa för men även som en likvid kassa som jag kan sälja av om lägen uppstår :).

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Få andra tillgångsslag slår preferensaktier på en tioårs-period (motbevisa mig gärna) och eftesom jag har en relativt kort sparhorisont har jag valt att ha en rejäl bunt med preffar. Jag köper för att behålla och hittils har jag aldrig sålt en enda men däremot fått dem inlösta, senast var det ju Balder. Jag tycker att det är prefekt att få utdelning varje månad och då väljer jag oftast men inte alltid att invetera i vanliga stamaktier. Detta jämna kassaflöde gör att det alltid finns lite extra slantar att investera varje månad så jag kan lätt konstatera att jag inte skulle vilja vara utan preferensaktier. Nu vid nyåret när ETF-döden inträffade så är jag bara ännu mer preffkramare än jag var innan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Procentpanik,

      Hur menar du med att få tillgångsslag slår preferensaktier på en tioårsperiod? Nu har vi ju inte jättemycket data än på alla preffar men om vi tar index SIX30RI tex så slår den ju preffar på 10 år fast det är ju svårt att veta hur det går framöver.

      Jag förstår att du gillar preffar mer med en kortare tidshorisont och tycker också att de känns mer förutsägbara. Jag gillar också kassaflödet i preferensaktierna :).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Ja det är lätt att missförstå varandra. Tillgångsslag = fonder,aktier,obligationer osv..
    Ett Index är inget tillgångsslag.

    Exemplet jag tänker på är följande. Om du tar tre valfria aktier och jag tar tre valfria preferensaktier och så investerar vi 50 000kr samtidigt. All utdelning återinvesteras. Vi jämför om 10år vem som fått ut mest i riktiga pengar. Rent tidsmässigt så tar det någonstans 10-12år innan en vanlig aktie kommer ifatt en preferensaktie i utdelning. Som långsiktig investering kan det däremot vara tveksamt åtminstone om du har en hög andel preffar i portföljen.
    Så när jag tänker på preferensaktier som tillgångsslag och en utdelning på 6-7% är det inte många andra som spöar detta. Det var så jag tänkte.


    SvaraRadera