onsdag 7 mars 2018

Leva på kapital

Vi är ju några stycken som har planen att leva på kapital i framtiden, vissa väldigt snart och vissa kanske planerar att ta en tidigare pension än vad som anses normalt. Själv har jag en ganska klar plan för hur det ska gå till men självklart kan alla förutsättningar förändras på vägen och jag är ju aldrig garanterad att det ser likadant ut den dagen jag planerar att sluta jobba.



Allt vi egentligen vet är hur det ser ut här och nu. Vi vet hur mycket kapital vi har och hur mycket kapital vi behöver för at kunna leva på det. Redan 3-5 år framåt blir svårt att räkna på och om vi planerar 10-20 år framåt i tiden kan det ha skett stora politiska förändringar och livskriser på vägen. Det här har fått mig att börja fundera på om det kanske är säkrare att ta friheten nu så tidigt som möjligt istället för att planera för något som kan få så stora ändrade förutsättningar? Även om vi har mångdubbelt så mycket kapital om 10-20 år så har vi ju ingen aning om värdet på kapitalet eller om vi ens kommer att leva så mycket bättre på det än vad vi gör med mindre pengar nu?


Tänk om vi jobbar och sparar i 10 år. Efter 10 år vi har möjligheten att sluta att jobba men vi är lite giriga och jobbar i 10 år till bara för att kunna leva lite lyxigare. Det är ju inget fel i det tänket, men tänk om alla förutsättningar ändrats den dagen vi når vårat mål 20 år senare. Tänk om det inte längre är möjligt att leva på det kapital vi sparat ihop då av olika anledningar. Tänk om vi drabbats av en sjukdom som gör att vi inte kan leva det livet vi planerat för? Tänk om vår partner inte längre är med oss? Tänk om vi gav upp en möjlighet att leva i ekonomisk frihet för att få det lite bättre längre fram. Tänk om det är just det vi håller på med just nu?

Många har ju en plan hur livet kommer att se ut om de där 5, 10 eller 20 åren när man har sparat ihop sitt kapital. De flesta vill ha lite extra för att vara på den säkra sidan, så att pengarna inte tar slut om något händer eller förutsättningarna ändras. Visst, det suger ju om pengarna tar slut efter 20 år på grund av ändrade förutsättningar i samhällsekonomin etc. Men frågan är då, kommer den personen som väntat 20 år att ta steget då? Allt har ju ändrats så frågan är om den personen inte jobbar 10 år till för att kompensera för det som hänt medan personen som tog friheten 10 år tidigare iaf har haft 10 år i frihet?

Hur tänker du kring det här med att leva på kapital och ändrade förutsättningar?



Spartips - Dra ner dina kostnader:
Fixa billigare elräkning
Skaffa billiga hemförsäkring

22 kommentarer:

  1. Jag räknar med utgifter på ca 20000 kr/månad samt res/lyx-pengar för 5000 kr/månad. Så vi behöver inkomst av kapital för ca 300000 kr om året för att bli "fria". Nu ligger vi på ca 140000 kr/året i utdelningar, och kan väl därmed säga att vi är ca halvvägs till målet. Sparar vi 27000x12 samt återinvesterar utdelningarna ökar utdelningarna med ca 30000 kr om året (DA runt 6,5%). Om ca 5,5 år har vi då nått vårat mål. Kommer vi vara nöjda där? Då är Lilla Snålgris 9 år och går i skolan vilket gör att vårat semester och frihetsutrymme är ganska begränsat. Jag tror att vi kommer att jobba vidare på deltid i ytterligare några år för att känna av hur vi vill ha det, och lyxa till det med lite extra resor och sånt. Det är STOR risk hos oss snåljåpar att "mycket vill ha mer" och att vi sparar oss ända ner i graven. Bara ETT år till, så kan vi flyga business, och bara ETT år till så kan vi ha städhjälp och bara ETT år till så kan lilla snålgris få en häst osv osv. Här gäller det att ha lite disciplin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Snålgrisen,

      Ni har riktigt bra utdelningar redan! Sne har ni rätt höga krav också men grymt att nå de redan om 5 år. Med tanke på hur rycket ni sparar så borde ni kunna gå ner på deltid redan nu om ni ville och ändå nå 30k inom en snar framtid?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. har allt mitt kapital i en kf hos avanza hoppas både avanza och min kf finns kvar om 30år annars är jag rökt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Ja men det borde vara lugnt, jag är mer oroad för ändrade spelregler.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Kloka tankar. Att frihet nu under 10-20 år skulle kunna vara de bästa 10-20 åren i livet vilket kanske är värd risken om att pengarna tar slut

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Christoffer,

      Precis, risken är ju att man missar dom. Om allt skulle skita sig vill man ju hellre ha upplevt de innan det skiter sig :).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Om man har nått en brytpunkt där man vet att man klarar sig och bestämt sig för att "hoppa". Vad är det värsta som kan hända egentligen? Jag skulle tro att det är att man upptäcker att pengarna inte riktigt räcker till. Ja då är det väl inte värre än att man får kasta sig in på arbetsmarknaden ett år till. Är man tvungen att jobba längre än så har man nog gjort en grov felkalkylering och då får man väl ta konsekvenserna av det och gneta ytterligare ett år. Resonemanget funkar i alla fall om man är i vettig arbetsför ålder. Kanske värre om man är över 60 och har tagit ett felbeslut? Men jag skulle tro att det finns flera olika scenario där man kan klara sig utan att behöva jobba igen. Snålmånad kan ju faktiskt fungera även efter att man slutat jobba. Undrar om man inte per automatic snikar sig igenom de första månaderna som fri för att se om det verkligen fungerar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Procentpanik,

      Ja precis! Håller helt med! Sen kanske jag tror att det är lättare om man är 60? Man har ju då bara 1 år kvar till allmän pension och en trygghet där som det ser ut nu iaf så då är man ju safe :).

      Ja snålmånad måste ju kunna funka då också, det känns som många anser att allt måste vara perfekt så fort man slutat jobba men att offra saker här och nu är ok? :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Tror det blir lätt att man bara fortsätter att köra på med sitt sparande, när man har nått en miljon kan man lika gärna spara in till nästa, att det dessutom går snabbare hela tiden gör det svårare att lämna ekorrhjulet.

    Jag kommer nog inte sluta arbeta, utan helt enkelt ha vetskapen att jag kan säga upp mig om jag vill, och känslan det kommer att inge.

    Mvh/

    Investmentbolagsinvesteraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Investmentbolagsinvesteraren,

      Ja det är nog mycket som du säger, framförallt att det går fortare och enklare hela tiden. Jag tänkte också så förut men har ju närmare jag kommit möjligheten insett att jag vill sluta jobba och tagit bland annat steget att köra halvtid nu.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Låt oss hjälpa bernt https://www.generosity.com/fundraising/bernt-herlitz-vs-region-gotland

    SvaraRadera
  7. Staten kommer stoppa er olagligt att leva på kapital i Sverige

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inga problem. Då lämnar jag landet.

      Radera
    2. Tja Jonas,

      Det är mycket möjligt, då får vi hitta en lösning! :)

      Med vänlig hälsning /( Frihetsmaskinen

      Radera
    3. Tja Dön Pots,

      Jag joinar dig! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  8. Jag gillar mitt jobb och har inte för avsikt att sluta. Det ger en grundtrygghet i medvetenheten att jag skulle kunna sluta arbeta redan om 10-12 år OM jag vill. Om jag skulle sluta lönearbeta skulle jag ju börja med andra aktiviteter som direkt eller indirekt ger intäkter, t.ex. odling, konst, musik, litteratur, uthyrning av rum. Inget man tjänar stora pengar på men som åtminstone skulle kunna göra att det går runt.

    Just nu ser jag min passiva inkomst mer som en trevlig buffert den dag jag vill köpa ett fritidshus. Redan idag har mina utdelningar nämligen passerat den magiska gränsen att de (före amortering och ränta) kan täcka hela driftskostnaden för ett fritidshus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utlandsutdelaren,

      Ja det är många som verkar triva med att jobba och det är grymt! Jag trivs också ok, men det är mer att jag känner att det börjar bli dags för nästa grej, jag har jobbat klart nu ;). Grymt med fritidshuset, vart vill du köpa någonstans? Har för mig du pratat om västkusten?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Japp just så. På sätt och vis glad att det inte har blivit något husköp ännu för skulle jag ha köpt fritidshuset för tidigt skulle jag göra alltför mycket avkall på min passiva inkomst.

      Radera
  9. Jag har inte uppnått mitt frihetskapital men har ändå gått ner i tjänst. Jobbar endast 60%. Klarar månadens omkostnader på det men lyckas även spara en slant. Har ingen hög lön men eftersom jag tidigare betat av alla lån så kan jag nu leva bra utan krav på amorteringar och ränta. Vill vara så fri som möjligt redan nu och planerar istället att jobba deltid resten av livet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Grymt jobbat! :) Det låter som vi befinner oss i liknande sits, jag jobbar halvtid och har väldigt låg inkomst nu. har betalat av en del på lånen men tyvärr inte skuldfri. Jag tycker att deltid är grymt och definitivt en väg att gå.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  10. Visst är det en risk med att planera långt in i framtiden, det enda vi vet är att vi inte vet ett dugg om den.
    Jag har därför försökt kombinera de bästa av två världar, nämligen att leva på kapital till 50 procent och sen jobba deltid så att jag täcker upp det ekonomiska. Funkar kanonbra och ger mig en oerhörd livskvalitet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Precis, allt kan hända och inte hända. Ingen vet. samma här, halvtid är så grymt nice! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera