söndag 4 mars 2018

Snart börjar utdelningssäsongen

Snart är det dags, allt vi har planterat har vuxit till sig och nu ska vi skörda frukten!Utdelningssäsongen är helt klart en av de roligaste perioderna när det gäller investeringarna tycker jag. Känslan att få in gratis pengar utan att ha behövt göra någonting alls är grym! Även om det tickar in lite utdelningar alla årets månader så är mars, april och maj är de månader som med mest utdelningar.



Den första aktien som delar ut för mig under utdelningsperioden är Axfood, den 21:a mars. För mig är Axfood ett hyffsat stort innehav men även mitt största innehav Castellum och handelsbanken delar ut i mars så det kommer att trilla in rätt bra med pengar, väldigt välbehövligt då jag inte kan trycka in något kapital i portföljen på ett par månader nu.

Jag vet inte riktigt vad jag kommer att köpa än men det blir iaf återinvestering i befintliga innehav. Mitt mål är som vanligt att boosta både utdelning och tillväxt så att jag får ännu mer utdelningar nästa år. Snöbollseffekten har tagit fart ordentligt och årets utdelningar är mer än 4000kr mer än förra årets endast tack vare utdelningshöjningar.

Vilka aktier blir dina bästa utdelare i år? vad köper du för pengarna?


Läs även:
Nu kan jag leva på utdelningarna - Nytt mål slaget!
Vägen från noll till att kunna leva på utdelningar
Castellum - Utdelningshistorik och framtiden

13 kommentarer:

  1. Samma som dig! Många tycker Axfood är övervärderad givet små tillväxtutsikter och svag förväntad kursutveckling men jag ser det som en obligationsliknande aktie som med mycket stor sannolikhet kommer ge mig 4 procent årligen även i sämre tider. Sedan är H&M och Serneke stora utdelare också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utlandsutdelaren,

      Jag håller med dig där men är redo att sälja om det skulle bli fel trend. Ja gillar inte att det görs tunga investeringar så hela vinsten måste delas ut, men hoppas att det ändras nästa år :).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Hej! Tänker jag vettigt om jag funderar på att investera utdelningen i bolag som har utdelningen framför sig? Så man ökar antalet aktier i dem och höjer utdelningen därifrån? Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Jennifer,

      Min erfarenhet är att aktierna går ner i snitt lika mycket som utdelningen på utdelningsdagen så det borde inte göra varken till eller ifrån. Men självklart vet du vad du får om du köper innan, även om de kan dippa betydligt mer än utdelningen lika gärna.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. SHB A, Atlas Copco B, Nokian Tyres.

    Just purchased Philip Morris.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Snyggt, Både Atlas och SHB levererar fina extrautdelningar! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. För mig är det, om jag räknar i kronor, Swedbank, Atlas Copco (Beroende på extra utdelning) och Investor.
    Jag kommer köpa fler aktier för utdelningen, dock troligen inte i dessa bolag. Troligen de några av mina minsta innehav, som du kan se på bloggen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Nyttboende,

      Fina aktier, har alla i portföljen också. Ska gå in och kika! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. SJR är min största utdelare i kronor. Så stor nu att jag inte återinvesterar i pappret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Erik,

      Kul, själv har jag inte so stor koll på SJR. Vad köper du istället?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. För min del lutar det nog åt att Swedish Match blir det bolag som delar ut allra mest under året. Vad som kommer köpas för pengarna vet jag inte än men att dom kommer återinvesteras är självklart givet!:)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Pengaregn,

      Härligt, på något sätt ar det lite kul att inte veta vad man ska köpa :).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera