söndag 11 mars 2018

Utdelning varje månad

Jag satte mig igår och jobbade vidare lite på mitt kalkylblad där jag sammanställer alla utdelningar, så nu kan jag även se utdelning varje månad. Trots att jag är rätt kass på Excel så har jag lyckats fixa så att den även visar när de delas ut och hur mycket. Det här blir grymt motiverande för att kryssa av fler av målen på vägen mot friheten.



Inte helt otippat är mars, april och maj mina bästa utdelningsmånader och jag antar att det är så för många andra också. Jag kan direkt se att vissa månader kommer att dela ut mindre än förra året och det har att göra med att jag sålt av en del preferensaktier som delade ut i de fattiga månaderna. På lång sikt tror jag att de jag köpt istället kommer att generera en bättre totalavkastning och utdelningstillväxt så att vissa månader ger lite mindre nu är inget jag bryr mig om.

Kollar man bara på utdelningsschemat ovanför så ser det bra ut inför årets utdelningsmål, men det blir ju lite missvisande då det inkluderar extrautdelningar från Atlas Copco och Handelsbanken. Ett symboliskt mål jag har är att mars, april och maj ska dela ut över 9200kr och att varje månad ska dela ut minst 2000kr.

Vilka månadsmål har du för din portfölj? Får du utdelning varje månad?


Läs även:
Nu kan jag leva på utdelningarna - Nytt mål slaget
Få billigare elräkning

14 kommentarer:

  1. Jag är urkass på Excel, har försökt flera gånger men men... Jag är ju förtjust i preferensaktier och får utdelning i tre av fyra veckor. Just nu ligger varje månad på minst 3000 kr, med förhoppningen att nå dina utdelningar om två tre år, sedan har jag nått slutmålet om 5000 kr i månaden och kan lägga mig till ro...Nej, jag filar förstås på ett nytt mål som även överensstämmer med den övriga livssituationen. Mvh Div500

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja dividend500,

      Ja Excel är knepigt m man inte kan det, jag är också rätt kass men har kvar lite kunskaper sen jag var yngre så kan iaf lyckas få den att räkna ut lite ;). Grymma mål där! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Jag följer, och har följt upp i massa år, hur utdelningarna kommer. Inte viktigt att få varje månad utan bättre få det mesta tidigt på året. För då kan jag köpa aktier innan de delat ut på samma år och alltså få mer utdelning!
    Jag får 90% av utdelningarna Mars-Maj

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Nyttboende,

      Ja det är också en taktik! Jag tror det går jämt ut slutändan, för egen del vill jag ha lite utspritt den dagen jag slutar jobba då jag vet att det finns risk att jag köper aktier för pengarna annars ;).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Roligt att se dina utdelningar. För egen del trodde jag att jag täckt hela årets månader, men det verkar som om februari saknas för egen del? Jag kommer sannolikt att fylla på med Skanska nu när de ligger så pass lågt och hoppas på en vändning. På nyheterna menar de att Svenska ekonomi har peakat i somras, och en lågkonjunktur nu är att invänta. Kanske man kan få lite mer rabatter på börsen då :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja VÄL,

      Kul att du gillar det! :) Bara att köpa en Akelius då så har du februari också ;). Ja det kan nog gå trögt med bostadsutveckling ett tag framöver men om 10 år är vi med all sannolikhet tillbaka och om igen!

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Hej.
    Jag tror att jag och div 500 (snart div 1000)har samma mål. Vi har ju rätt korta spartider så om jag lyckas uppnå 5000/månad är jag supernöjd! En liten petitess bara, jag tror jag fattar varför du gjort så men om du nu har utdelning i amerikanska aktier så vet du ju inte exakt (på två decimaler som du skrivit ut) vad du får i utdelning från ex. Realty. allt beroende på hur valutan varierar. Men misstänker att du ändrar efter hand?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja procentpanik,

      Ja kul när man hittar någon med liknande mål! :) 5000kr7mån ger ju ett grymt tillskott och möjlighet att gå lite tidigare än tänkt om man vill, allt beroende på kostnader.

      Precis, valutan ändras men den här tabellen är kopplad till min andra där jag uppdaterar valutakursen innan jag postar så den stämmer, men jag får göra det manuellt på ett ställe i den andra tabellen :).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Jag har fått utdelning varje månad sedan februari 2014. Leker med iden att försöka få utdelning varje vecka, men då börjar det blir att man väljer bolag för vilken vecka de delar ut och inte för att de är ett bra bolag. Dessutom är det ju inte säkert att ett bolags utdelning kommer samma vecka/veckor år efter år.
    För mig är det april, maj och juni som är de största utdelningsmånaderna. Tillsammans utgör de drygt 48% av årsutdelningen. Just nu har jag inget uttalat mål på närmare sikt för månadsutdelningen (annat än att den för alla månader ska vara högre än samma månad året innan) utan har bara ett mål att utdelningen för helåret ska vara över 8500 kr. Ett mål på halvlång sikt är att utdelningen varje månad ska vara tillräckligt stor för att kunna återinvesteras på börsen, dvs 400 kr med nuvarande minicourtage. Då mina investeringar är utspridda på flera konton (ett gammalt IPS, ett ISK och en KF hos både Avanza och Nordnet) så lär jag nog behöva upp i 600 kr minsta månadsutdelning för att praktiskt kunna återinvestera varje månad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja pensionärsmiljonären,

      Kul att du funderar på det, jag gjorde exakt det för typ 2 år sen men la ner det ganska snabbt eftersom det kändes som fokus hamnade helt fel och som du säger brukar veckan de delar ut skilja från år till år.

      Intressant att juni är stor utdelningsmånad, det är en av mina sämre. Vilka bolag från du utdelning från då?

      Bra mål du har det låter grymt, lycka till! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Jag läste Marcus Hernhags bok om aktieutdelningar när jag var sjukskriven pga utmattningssyndrom i oktober/november, och har sedan dess omfördelat sparade/ärvda/lånade pengar från tidigare fond- och kontosparande till en utdelningsbombmatta som i dagsläget ger mig 199 utdelningar per år och ett snitt på drygt 8500 kr i månaden, ingen månad under 5000 kr. Jag återinvesterar allt och nysparar aggressivt så mycket det går för att öka utdelningarna tills jag har råd att säga upp mig, är 50+ men står inte ut med tanken på att behöva jobba kvar till 65! Tack alla som bloggar om sådant här, ni är en stor inspiration!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Tråkigt att höra om ditt utmattningssyndrom, det är riktigt tufft att ta sig igenom. Jag har själv varit där och skrivit om det i det här inlägget. Det var den händelsen som fick mig att ta steget och lämna mitt 9-5 jobb.

      Grattis till grymt bra utdelningar, du har ju alla förutsättningar att ändra tillvaron till det bättre. Kanske har du tjänstepension också?

      Tack för de fina orden förresten, kul att du läser! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Japp, tjänstepension blir det också efter nästan 30 års statlig anställning. Dock flera år på deltid pga barn men ändå. Nu har jag förresten ökat till 204 utdelningar (48 olika innehav) och får ut i snitt 8900 kr/mån! Får utdelning alla årets veckor utom 5 tror jag. Vet du nån som delar ut i nyårsveckan? :) Känns bra men får väl se hur hållbara utdelningarna är, har rätt mycket preffar, REITs och andra högutdelare för att kickstarta portföljen med ett stort kassaflöde men kommer att satsa det mesta nysparandet på lite tryggare innehav efterhand. Bygger parallellt upp en hälften så stor portfölj enligt Magiska Formeln för att inte satsa allt på en strategi. Det här har förändrat mitt liv och nu känns det riktigt hoppfullt att kanske kunna kliva av ekorrhjulet inom några år. Maken går i pension om knappt 6 år så min förhoppning är att också kliva av då eller helst ännu tidigare om det går.

      Radera
    3. Kan man komma i kontakt med dig på något sätt? Mvh Madelene

      Radera