onsdag 28 mars 2018

Utdelning från Handelsbanken (SHB A) och köp av nya aktier

Idag trillade utdelningen från Handelsbanken (SHB A) in och det blev en rätt saftig summa på 4837kr. Jag hade lite likvider kvar på kontot efter att jag sålt lite Atlas Copco tidigare så det fick bli köp av nya aktier för det och utdelningen som kom in.




Jag investerade allt i befintliga innehav och för en gångs skull så timades utdelningen med en bra dipp på börsen. Jag passade framförallt på att öka i Axfood som var ner 5-6% under dagen på en säljrekommendation från Nordea. Ni kan se de övriga aktierna jag fyllde på i här under.





Länkar till aktierna hos Avanza:
* Inlägget innehåller affiliatelänkar, det innebär att jag får en ersättning bara om du genom länken väljer att bli kund hos Avanza.

I övrigt har dagen varit grym, jag har varit ute på en 4 timmars promenad i solen med många härliga pauser. Att ha lediga dagar är underbart, speciellt när solen skiner och det börjar bli varmare ute. Jag kommer fortsätta att kämpa mot ekonomisk frihet, det är där jag trivs!

Vilka bolag från ni utdelning av framöver?



Läs även:
Billigare elräkning
Varje krona räknas, ekonomisk frihet genom utdelningsaktier
Sluta jobba vid 40

6 kommentarer:

  1. Fina köp där, härlig dipp. Drog till med lite dippköp i bland annat Axfood också. Sålde halva Axfood innehavet ett tag sedan, Axfood låg runt 24% av portföljen efter jag gjort om lite i portföljen. Ville få ner %en lite. Kändes skönt att köpa på mig nu igen, även om det inte blev några jätteköp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja loserjimmie,

      Ja det kändes ok att köpa idag! :) Härlig timing att kunna köpa tillbaka idag, snyggt! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Saftig slant det där Frihetsmaskinen. Bra jobbat :)
    Skrev faktiskt nyligen ett inlägg kring Handelsbankens utdelningshistorik om det kan vara av intresse:

    Handelsbanken utdelningshistorik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Kronan,

      Tack! Härligt inlägg! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Finns ett kraftigt feltänk som du inte tänkt på och som jag själv upptäckt och upplevt. Uppnådde ekonomisk frihet så jag kunde vara hemma om dagarna, sambon gick till jobbet och jag var hemma, städa, tvätta gym, lunch med polare osv tills hon kom hem. Nu har vi separerat och det är inte alls lika skönt att vara hemma när ingen kommer hem har till och med börjat jobba igen pga av detta. Just saying.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym,
      det var tråkigt att höra.
      Jag undrar (alltså, jag är verkligen intresserad) om du kan se vad som gick fel? Vad borde du gjort annorlunda?
      Hade din sambo samma dröm som dig? Hade du kunnat vänta så att båda kunde blivit fria samtidigt? Hade det kunnat rädda ert förhållande?
      Hade du någon hobby eller projekt som du grejade med?
      Jag har nog en rosa-skimrande bild av detta med frihet, kanske kan jag lära mig något av dig?

      Radera