onsdag 14 mars 2018

Bli ekonomiskt fri genom att flytta till Köping

Jag tänker ofta på möjligheten att sälja lägenheten i storstaden och flytta till en mindre stad. Att ta kapitalet som ligger låst i lägenheten för att casha ett billigt boende och investera resten. Skulle man kunna bli ekonomiskt fri på direkten då?


Bilden är inte från Köping då jag inte hittade någon fri bild därifrån.

Jag kom på iden att ställa in Hemnets inställningar på max 1 miljon kronor, lägenhet och max 2000kr/mån i avgift och sen blunda och sätta pekaren på kartan. Det jag fick fram var denna lägenhet i Köping. Här nedan kommer lite fakta om lägenheten. Jag ville helst ta en screenshot men vet inte vad regler och rättigheter säger om det så kolla länken istället för mer information.
  • 30m2, 1 rum 
  • 1450kr/mån avgift
  • I centrum med mataffärer, gym, caféer, restauranger och tågstation
  • Pris: 195.000kr

Ok, lägenheten ligger alltså i bästa läge, mitt i centrum, vi pratar crème de la crème! Vi kan ta oss med tåg till större städer och i teorin skulle vi inte behöva bil. Dags att räkna på de faktiska kostnaderna. Jag tar det som gäller för lägenheten och lägger till rimliga övriga kostnader. Jag kommer att räkna på om jag skulle bo själv för att göra det enklare (I verkligheten skulle jag ju flytta med sambon). Jag kommer räkna på absolut minimum för ett enkelt liv.
  • Avgift 1450kr/mån
  • El 300kr/mån
  • Försäkring 80kr/mån
  • Mobil 100kr/mån
  • Mat 1500kr/mån
  • Övrigt 500kr/mån
  • Nöjen/resor 3000kr/mån
  • Totalt = 6930kr/mån

Nu är det dags att räkna ut hur stort kapital som behövs för att leva det här livet. Jag räknar på 4%-regeln och ligger till inköpspriset för lägenheten på 195.000kr.
  • 6930x12 = 83.160kr
  • 83160x1,15 = 95634
  • 95634x0,04 = 2.390.850kr
  • 2390850+195000 = 2.585.850kr

Vi behöver alltså spara ihop 2.585.850kr för kunna leva vårat fria liv i småstadsidyllen Köping en bit väster om Västerås. I teorin skulle vi då alltså aldrig behöva arbeta igen om vi inte kände för det.

Är det värt det? Skulle det vara ett roligt liv? Ingen aning faktiskt, vad säger ni?



Läs även:
Hur blir man rik?
Sälja lägenheten och flytta utomlands
Sälja allt och flytta till Spanien - Är jag på väg att ge upp?
Leva på 5 miljoner
Bo billigt
Jag vill flytta närmare naturen

25 kommentarer:

  1. Min plan är liknande, men ger ett livskvalitetslyft till skillnad från din hypotetiska plan.

    Jag ska vid tillfälle sälja Stockholmslägenheten och köpa eller kanske ärva ett hus i Småland. Överlikviden investeras i utdelningsaktier så att oberoende uppnås snabbare än om jag bor kvar i Stockholm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utdelningssmålänningen,

      Kul! Hur mycket tror du att det blir kvar efter försäljningen? När är planen att göra det? :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. I år ser kalkylen ut så här (punkt 4.1), tidpunkt är planerad till 2025: http://utdelningssmalanningen.blogspot.se/2018/02/pensionsplan-reviderad-2018.html

      Radera
    3. Riktigt intressant att läsa! :) Kul att vi befinner oss i extremt liknande sits när det gäller lägenheten och vad vi förväntar oss få kvar vid ev försäljning, jag har typ samma lån och samma värde :).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Nix, inget för mig. Har vuxit upp i en liten stad och det är verkligen inget kul. Då tror jag mer på att helt enkelt lämna landet och flytta till något billigare och trevligare land och gärna ett land med bättre klimat, alltså både vädermässigt och politiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Dön Pots,

      Intressant! Ja att flytta till ett varmt land har jag funderat på många gånger, har även skrivit om det på bloggen. Det skulle vara kul att testa iaf! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Hej,
    Haha..Rolig titel på blogginlägget. Man skrattar till när man läser det :-)
    Jag bor på mindre ort i Dalarna och utbudet är enormt begränsat och därför hämtar jag ofta syre och puls från Stockholm. Men, jag har faktiskt tänkt på en sak, ofta är det så att oberoende av plats så har man samma beteende. Man tenderar att ha samma rutiner och göra samma saker var man än bor, för vi människor är vane-djur, för det mesta. Vad gäller vardagslivet så har jag nästan exakt samma rutiner varje dag här som när jag bodde på en ö i södra Kalifornien. Skillnaden är miljön. Här går jag i Dalaskogarna längs Orsasjön och där gick jag genom små blommande gator ner till Stilla Havsstranden. Prova. Småstad har sina begränsningar men å andra sidan finns närheten till naturen på ett annat sätt.

    Ha en fin kväll!
    Mvh, Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anneli,

      Haha, tack! :) Ja kanske värt att tänka på, jag har ju aldrig bott i en liten stad. Ja som du säger har man ju sina vanor och troligtvis gör man liknande saker oavsett var man bor. Jag kommer nog fortsätta tänka på det här tills jag testat det. Tack för kommentaren!

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Väldigt intressant och tänkvärt inlägg. Jag själv känner att jag blir rastlös bara av tanken på att aldrig jobba igen, någon typ av sysselsättning för ett sammanhang behöver jag, åtminstone några timmar per dag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annelie,

      Tack! :) Ja det är många som verkar känna så, jag tror för egen del att jag skulle ha tillräckligt mycket för mig utan ett jobb men det skiljer ju från person till person. kanske kan det istället ge större möjligheter och frihet bara?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Mycket intressant! Är från landet och vi har pratat om att eventuellt flytta tillbaka och då kommer det gå att casha ett hus med mycket fint naturläge. Ska fila på en tråd om det på forumet också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej McFire,

      Kul att du gillade det! :) Intressant, ser fram emot att läsa dina tankar!

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Inte en aning hur Köping är att bo i. Men det finns ju många andra städer i Sverige med liknande priser. Själv bor vi i ett av de bättre kvarteren här i kommunen. Det kostar mer att bo här än där vi bodde innan. Men tack vare att vi bor i ett bättre kvarter kan familjen leva ett lugnt och tryggt liv. Kan nu i efterhand säga att det är värt de pengar det har kostat och jag skulle inte flytta tillbaka till det sämre kvarteret. Att bo i en mindre stad har både för och nackdelar. Men trivs man på en mindre ort kan man precis som du skriver bo betydligt billigare än i en stor stad. Har man bil kan man ju alltid pendla till större städer :-) Tror säkert du kan få det bra på en ny ort. Orten där du bor nu finns ju alltid kvar om du någon gång skulle få för dig att flytta. Men jag tror att folk som trivs i större städer har svårt att flytta till en mindre ort. Precis som jag själv skulle ha svårt att flytta till en stor stad.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Slimis,
      Kul att höra dina tankar och det är nog svårt att veta innan hur man skulle rivas i en mindre stad för en som bor i större nu. Det är alltid kul att höra vad andra säger :).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Två personer på 30 kvadratmeter, nej tack. Leva snålt och aldrig kunna gå undan i ett annat rum är nog inte receptet för ett långt o lyckligt förhållande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Yes, som jag skrev räknade jag bara på en person i det här exemplet men jag och sambon har pratat om det och vi skulle nog kunna bo på typ 40-45m2 utan problem. Alla är vi olika! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  8. Går bara bo i sthlm glöm allt annat. En polare flytta från söder till haninge bara det fick han att ruttna ihop.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Haha, är det så? :) Kanske beror på intressen?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  9. Det beror nog helt på hur familjesituationen ser ut och vad man har för intressen. Ta en IT-nörd utan familj som lever på snabbmat, reser utomlands en gång om året och sitter resten av dagarna och tar frilandsjobb och spelar online-spel. Denne person hade ju utan problem kunnat bo billigt i Köping då denne knappt går utanför dörren. Men en person som älskar uteliv, konserter, socialt umgänge och behöver ett stabilt jobb utanför hemmet, ja då är det kanske inte rätt ställe att bo på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Snålgrisen,

      Självklart är det så! Nu pratade vi ju om att leva utan jobb som i exemplet, sen vet jag inte riktigt varför man ska sitta inne och spela dataspel bara för att man bara har 40kkr att lägga på övrigt? Man kan ju göra massa andra saker :) Ok om man vill vara ute och dricka öl och gå på konserter då får man hålla sig till det bara. Jag tror det skulle funka också om man snålar eller vad tror du? Möjligtvis dåligt utbud i Köping? ;)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  10. Ingen annan kan berätta för dig vad som kommer funka i er situation men jag tycker det generellt är bra att öppna sitt sinne för denna typ av avväganden.

    Har heller ingen aning om hur det är i Köping specifikt men jag skulle nog vilja påstå att små och medelstora städer är "strukturellt undervärderade" om man ska låna en börsterm. Många utgår från att det endast går att bo i storstad eller på total landsbygd. Har berört detta ett inlägg för inte så länge sedan.

    http://tradevenue.se/fantastiskafarbrorfri/fredagsfunderingen-geografiskt-arbitrage-eller-bli-rik-och-fri-genom-att

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja farbror Fri,

      Det är sant! Ja det verkar ofta pratas om landsbygd eller storstad, inte det där i mellan. För min del skulle landsbygd gå bort helt just nu iaf.

      Tack för kommentaren, ska läsa ditt inlägg! Med vänlig hälsning / frihetsmaskinen

      Radera
  11. Jag har en liknande tanke att när barnen blir stora att flytta från Stockholm och köpa något billigare i en radie om 1,5 timme från Arlanda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Stojko Invest,

      Ja det borde ju kunna funka! :) Finns många alternativ faktiskt!

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  12. Intressant inlägg! Går själv i tankarna att flytta till mindre ort, mer av livskvalitetsskäl än att aldrig behöva jobba igen dock. Hur mycket lockar köping dig? :)

    SvaraRadera