fredag 2 mars 2018

Vägen från noll till att kunna leva på utdelningar

Jag fick en förfrågan på ett inlägg där jag summerade min resa från start till där jag är idag. Jag kan ju som jag skrev i inlägget igår nu leva på utdelningarna, även om jag vill bygga upp det mer för att även täcka allt utöver räkningar och mat.




Innan jag sätter igång vill jag bara passa på att tacka för alla snälla kommentarer och pepp jag fick igår, tack! Jag tänkte börja från början. Jag har som jag skrivit om innan här och här varken gymnasie- eller högskoleutbildning, utan har kört de klassiska "hundåren" ganska tidigt i livet. Det gjorde att jag blev miljonär innan 30 år trots en låg lön. Jag skulle nog vilja säga att den drivkraften varit den viktigaste delen i att komma dit jag är nu, att få igång sparandet och bygga upp ett kapital relativt tidigt i livet. Det har gjort att jag aldrig behövt eller valt att ta ett lån förutom bostadslån och CSN-lån. Sen vet vi ju kraften i ränta på ränta, i mitt fall bestod den tidigare i form av värdestegring på bostaden men även en annan viktig del kopplat till bostaden som jag tänkte ta i ett separat inlägg framöver.


Jag hoppade av gymnasiet som 16-åring och började jobba som diskare. Jag har sedan dess haft flera olika jobb och även under perioder 2 "miniföretag" som genererat lite inkomst. Jag har mer eller mindre hankat mig fram helt ok men det var först när jag var runt 22 år gammal då jag fick mitt första riktiga heltidsjobb som jag tog tag i sparandet lite mer seriöst. Pengarna då gick mest in i lägenheten men någonstans kring 27-28 år gammal motsvarade mitt totala kapital runt 1 miljon kronor.




Sedan dess har jag som alla levande människor gått igenom både bra och riktigt jobbiga perioder vilket påverkat mitt sparande under enskilda år. I en separation tex. tvingades jag tömma varenda konto jag hade (tom lönekontot) för att kunna köpa ut mitt ex från lägenheten och bo kvar. Det blev att starta från noll igen. I längden har detta trots att det då var tufft lett till att jag idag har bra täckning för lånen på bostaden, kring 40% belåning. Totalt har jag amorterat runt 700.000kr med skattade pengar, samtidigt som värdet ökat. Detta ligger utanför min portfölj.

Runt 2008 började jag intressera mig för börsen lite mer och jag investerade lite likvider jag hade haft på bankkonto i fonder. Jag sparade under den här perioden ofta över 50% av lönen vilket motsvarade 10-15.000kr i månaden. mitt i det här i finanskrisen och 2009 så var jag tvungen att sälja av allt för att köpa loss lägenheten vilket gjorde att kapitalet åkte in där. Jag jobbade den här tiden runt 250-270 timmar i månaden, ibland ännu mer och man skulle väl kunna säga att mina riktiga hundår började här. Härifrån rullade på hela vägen tills att jag smällde in i väggen kring 2013. Jag hade nog redan hunnit tröttna rejält på jobbet sedan 2-3 år tillbaka och beslutet att säga upp sig blev oundvikligt. Jag pluggade Komvux ett år, tog lite sabbatsår och spontanstartade sedan eget företag som jag idag kör. Jag jobbar halvtid och har kass lön men jag trivs med livet.


Tack vare hundåren och det kapital jag jobbade ihop då i kombination med att jag har låga boendekostnader då jag amorterat ganska mycket gör att kapitalet fortsätter att växa bra trots att jag tjänar riktigt riktigt kass. Det jag har lärt mig av det här är att inkomsten är absolut inte avgörande för att uppnå ekonomisk frihet utan det handlar om inställning och att anpassa sitt liv efter sina egna förutsättningar. Jag vet att många skulle se mitt liv som misär och fattigt men det struntar jag i.




Jag har två val: Antingen så försöker jag leva som många andra vill leva, köper det många andra vill köpa och gör det alla många vill göra. Men då kommer jag troligtvis bli ganska olycklig och springa runt som en hamster tills jag tuppar av. Eller så accepterar jag helt enkelt situationen jag befinner mig i och anpassar mitt liv efter det. Det är faktiskt inte så farligt att skippa Netflix, äta hemlagad mat och jobba halvtid med ett (NoNoNo) "icke-status-yrke" så länge jag kan umgås med de jag älskar och göra det jag tycker är kul. Livet är så mycket större än vad jag trodde när jag var yngre. En sak kan kosta 100 kronor eller 10.000 kronor, det är vi själva som bestämmer hur mycket tid vi vill byta mot det. Det är vi som skapar vårat öde och framtid.

Ta hand om er och kör erat eget race, ta er egen väg och gör det som gör er lyckliga. Det finns inget rätt eller fel!

Det första steget mot ekonomisk frihet är att börja spara pengar och investera pengarna så att de jobbar för dig. Jag använder mig av Avanza för att köpa mina aktier och fonder, det är helt gratis att öppna ett konto hos dom. Öppna ett konto gratis hos Avanza på 3 minuter genom att klicka här. *(affiliatelänk)

Ovanstående länk är en affilatelänk, läs mer om det här.

11 kommentarer:

  1. Har du aldrig gått på a-kassa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Nej aldrig nån a-kassa.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Bra inlägg!
    - Hur mycket tjänar du nu på din halvtid i ditt ”icke-status”-jobb?
    - Kan du spara ngt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Det varier ju lite och sen plockar jag inte månadslön utan brukar ta ut pengar typ 2-3 gånger om året från firman men typ runt 10.000kr.

      Jag sparar när jag har pengar men det blir inte så mycket nu för tiden, utdelningarna står för den största delen.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Hej,
    Bra tänkt! Du har helt rätt. Kolla in det Youtube Klip som jag la ut på min blogg igår...Den handlar precis om detta. Här är länken annars:

    https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=l7tGrbqhTTY

    Det klippet skulle alla se för det får en verkligen att tänka efter.

    Ha det gott!
    Mvh, Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anneli,

      Tack, man får göra det bästa av det man har :). Vad kul! Jag ska kolla in det klippet på din blogg! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Intressant!
    Jag har nyligen tänkt om lite. Har nu ett kontorsjobb med hyfsad lön (37) och en portfölj i din storlek. Men jag har planer på att säga upp mig till årsskiftet, men till hösten gå ner 50%.
    Är mer intresserad av att ha lite blandade extrajobb: Lärarvikarie, tränare, butiksjobb etc. Har redan nu ett extrajobb inom service och tycker det är toppen (men vill inte jobba med det 40h i veckan). Detta angreppssätt gör att det kommer ta mycket längre tid att bli fri (räknar med ungefär 20 år istället för 10) men å andra sidan kommer detta göra att jag kan ta veckor här och där då jag väljer att inte jobba något, veckor då jag jobbar mycket och veckor då jag jobbar lite. Och det är ju en stor frihet.
    Tycker det är toppen för MI30, FFF etc gör sin grej, men känner inte att det lockar mig just nu. Testar hellre på olika saker som då också genererar viss inkomst. Såklart mindre "´fri" men ändå vad jag tror är precis rätt för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Det låter som en grym ide! Jag sa ju upp mig för 5 år sedan och körde ett typ ledigt år och ett år plugg, sen startade jag eget och jobbar bara 15h/v det är grymt! Jag tror inte du kommer ångra dig om du har möjligheten att göra det, bara du har lite buffert. :) Jag tror det är bra att testa på lite för att veta vad man vill.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Spännande resa du gjort.
    Det är viktigt att hitta sin balans, den som man själv trivs bäst med. Är det mycket jobb nu för att vara fri senare eller att ta en mellan tid och jobba mindre redan nu.
    Jag väljer det senare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Pappa betalar?,

      Tack, det har varit kul, helt klart! Ja precis, alla måste hitta en väg som känns rolig och passar ens liv. Vi verkar köra lite samma på något sätt :).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Ja vi har tänker nog lite lika när det gäller jobb och fritid :)

      Radera