lördag 3 mars 2018

Har uppdaterat portföljsidan

Det var ett par månader sedan jag uppdaterade portföljsidan här på bloggen så jag passade på att göra det idag. Jag har gjort en del köp och sälj sedan den senaste uppdateringen och den stora skillnaden är väl egentligen att jag sålt en del preferensaktier och köpt fler stamaktier istället och tagit in Resurs Holding i portföljen. Kolla in min uppdaterade portfölj här och fråga gärna i kommentarfältet under portföljsidan om det är något ni undrar.




Jag har bantat ner antalet innehav en del och det känns faktiskt rätt bra att inte behöva ha så mycket koll på alla småinnehav. jag har även viktat upp i investmentbolagen som känns hyffsat självgående. Planen framöver är att fortsätta investera i befintliga innehav och köra på efter den ursprungliga planen.

Min direktavkastning och YOC har ökat lite sedan senaste uppdateringen tack vare fina utdelningshöjningar och nu förväntas portföljen avkasta kring 12% per år vilket är 2% över mitt mål på 10%. Tillväxten är extremt viktigt för att jag ska kunna nå mina mål eftersom jag inte tillför så mycket nytt kapital till portföljen längre. Därför ser jag gärna att mina innehav höjer utdelningen minst 5% per år och de som bara bibehåller eller sänker ligger under bevakning och jag har inga problem att kasta ut bolag som inte presterar. det enda bolag som sänkt i år är Swedbank. Jag räknar inte med extrautdelningar i tillväxten.

Hur viktig är utdelningstillväxten för er? 


Läs mina två senaste inlägg här:
Nu kan jag leva på utdelningarna - Nytt mål slaget
Vägen från noll till att kunna leva på utdelningar

4 kommentarer:

  1. Inte alls viktig.

    Sluta använd hittepånyckeltal också. YOC? Ingen bryr sig... Sorry.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker ändå att YOC är intressant ur ett perspektiv, men allt är som är nytta för någon är mindre användbart för någon annan.

      Tycker också att vikten av utdelningshöjningar är otroligt viktigt. Räknade ut att jag hitintills fått 6,2%, vilket jag är nöjd med. Organisk utdelningstillväxt alltså :)

      Utdelningar 2018

      Radera
    2. Tja Soffe,

      Intressant! Alla har vi olika saker vi tycker är viktigt och använder oss av.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    3. Tja Kronan,

      Yes, vi har ju alla olika syn på saker. Jag tycker också att YOC är intressant att titta på för att se att det utvecklas åt rätt håll. Utdelningstillväxten grundar sig ju (oftast) i bolagets tillväxt och det betyder mycket för mig.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera