fredag 23 mars 2018

Börskrasch i portföljen den här veckan!

Den här veckan har varit riktigt röd för min portfölj och dagen lär inte bli bättre då mitt största innehav Castellum handlas utan utdelning samt även Swedbank. Med andra ord kommer det här bli en vecka där portföljens värde slaktas rejält.



Igår var det stora nedgångar på börserna även om man bortser från att vi befinner oss i utdelningstider. Jag har tappat nästan en halv årslön/levnadskapital den senaste veckan och mer lär det bli idag. Jag befinner mig dessutom i en lite jobbig sits då jag i princip har noll kronor på mina konton utanför börsen. Det beror på att jag inte kunnat jobba de senaste 1,5 månaderna och haft lite ledighet innan det. Det kommer alltså bli ganska tufft en period framöver.

Det man får glädjas åt är ju alla utdelningar som kommer att trilla in framöver. Jag hoppas att jag inte behöver röra mina utdelningar och att de kan gå direkt in i nya aktier men eventuellt kanske jag behöver ta ut lite för att klara av situationen som uppstått. Självklart känns det tråkigt om det blir så men jag har ju ändå gjort det valet att ligga fullinvesterad och jag har ju faktiskt tjänat på det, så jag får se det från den sidan. Om jag tror på börsen långsiktigt och räknar med 7-10% avkastning på lång sikt, varför ska jag då nöja mig med att ha pengarna på ett bankkonto?

Är det fel att tänka som jag gör?


Läs inlägget:
Nu kan jag leva på utdelningarna! - Nytt mål slaget

17 kommentarer:

  1. "Om jag tror på börsen långsiktigt och räknar med 7-10% avkastning på lång sikt, varför ska jag då nöja mig med att ha pengarna på ett bankkonto?"

    För att inte tvingas sälja av tillgångar till reapris för att täcka löpande kostnader. Det blir extremt kostsamt om du tvingas sälja av aktier vid botten av en lågkonjunktur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Det har du rätt i, bra poäng! Jag tänker att om jag förlorar 7-10% avkastning så blir det på sikt mycket missad avkastning? Sen har jag i snitt 5kkr/mån i utdelning som jag skulle kunna använda som buffert eller tycker du jag tänker fel?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Hej, är här inte bara att vittna utan också att uppmuntra människor som står inför civil- eller relationsproblem. Om Dr Ogundus fantastiska verk, e-post: drogunduspellcaster@gmail.com jag var förlorad i kärlek med min man tills en kvinna tog honom ifrån mig. då ropade jag till min vän och hon berättade för hur hon mötte ett liknande problem och gav den här stora mannen kontakten med mig och jag gav alla de föremål han behövde för stavningen och nu är glad igen att bli kär i min familj. Jag anställer dig att kontakta den här mannen. Din berättelse eller smärta kommer att förändras inom några dagar och du kommer att le som jag idag. Återigen är tacksam. Kontakta honom på hans email via: drogunduspellcaster@gmail.com om du står inför någon form av problem
      1. Få din älskare eller man tillbaka
      2. Pengar stava / lycka till stavning
      3. Om du vill stoppa din skilsmässa
      4. Skyddsspel
      5. Få jobbstavning
      6. Kampanjer
      7. Få pengarna tillbaka.
      8. viktminskning stavning
      9. Kärlekstavning
      10. Om du vill tillfredsställa din partner / botemedel för svag erektion

      Radera
  2. Hej Frihetsmaskinen.

    Avkastningen på bank kontot är inte hög i dagsläget. Dock finns Shell och Preem Mastercard som erbjuder 2 och 1,6 % ränta riskfritt upp till 15000 kr per konto. Har man bostadslån är ju amortering en motsvarande besparing den ränta man betalar. Börsen har gått bra länge och jag tror många börjar bli oroliga för en sämre utveckling framöver. På så sätt tror jag det är många som söker sig till en lägre men tryggare avkastning. Gällande buffert är ju inte utdelningar ett säkert alternativ även om det finns stabila utdelningsbolag. Blir det en ordentlig kris kan många bolag ställa in eller minska sina utdelningar. Precis som ovan skriver är det givetvis tråkigt att behöva sälja sina aktier vid en lågkonjunktur. Titta bara på 90-talskrisen hur det blev. Räntorna gick upp och folk blev arbetslösa. På det sjönk bostadspriserna och en del var tvungna att sälja sina hem med förlust. Det värst drabbade fick ett blancolån som de var tvungna att betala av under många år. Nu får vi hoppas att vi inte får någon liknande kris igen. Jag väljer dock att fortsatt ha lite pengar utanför börsen även om det ger en lägre avkastning. Går börsen ner mer än 20 % kan jag tänka mig investera en del av mina likvider. Blir kul med lite utdelningar snart iallafall :-) Fortsatt lycka till med sparandet.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Slimis,

      2% ränta är ju faktiskt riktigt bra i dagens läge, själv tycker jag inte om att ha för många kort så kanske är lite dumsnål där och tvivlar på att jag skulle klara att sitta med kassa.

      Ja det är ju risken, om det skulle bli så illa att blagen ställer in utdelningen samtidigt som man behöver likvider. Antar att det är en risk man får ta.

      Det låter klokt att du har lite utanför börsen för du har väl eventuella planer på ett husköp längre fram?

      Tack för kommentaren och detsamma Slimis! :) Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Hej igen Frihetsmaskinen.

      Ja pengarna är som sagt tänkt till ett större boende. Men boendet är ingen brådska. Skulle börsen backa tillräckligt mycket kommer jag ha svårt att inte investera en del av kapitalet. Bostadsrätten är ju obelånad och räntan är inte så hög i dagsläget om man tar ett litet lån för ett större boende. Vi får se hur läget ser ut längre fram. Kommer fortsätta investera min lön månadsvis, samt återinvestera utdelningarna. Kontanter håller jag tillsvidare utanför börsen.

      Ha en fin dag.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Tack för ett fint inlägg.

    Även om börsen tappar rejält kommer jag nog att ligga tyngre i indexfonderna. Men jag är säker på att det kommer att vara bostad/byggsektorn/banker som nu kommer att ta de största smällarna.

    Typiskt att jag shoppade för min utdelning i tis, och givetvis kom droppet igår:(

    Jag måste lära mig att dryga ut på summorna och sprida investeringarna över tid.

    Mvh VÄL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja VÄL,

      Tack själv att du dyker in och kommenterar! :) Ja risken är ju att bygg och finans tar mest stryk som du säger. Haha, att tajma köpen lyckas man typ aldrig med! ;)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Tycker det låter som att du tänker helt rätt.
    Du skriver att du bara eventuellt behöver nalla av utdelningarna. Och om du inte behöver sälja innehav så spelar ju kurserna mindre roll. Att nalla av utdelningarna och att sälja aktier/fonder är ju helt olika situationer. Som skillnaden mellan att äta sitt bröd eller att äta sitt utsäde.

    Ingen vet med säkerhet vart börskurserna är på väg och att ha en kontantbuffert som man justerar beroende på hur man tror börsen ska gå låter riskabelt tycker jag. Kan ju bli så att man har en stor kontantbuffert när börserna går upp och en liten när börsen går ner. Därför tror jag att man ska försöka ha samma storlek på sin buffert i alla väder. Och använda den när köptillfällen dyker upp. Själv har jag å andra sida en liten (10%) belåning och siktar på att ha det i både uppgång och nedgång, upp till en viss summa belåning.

    MVH /GI

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja GI,

      Ja det är så jag tänker, men precis som vissa nämnt så kan ju utdelningarna i värsta fall ställas in. Jag antar att det är det priset man får betala.
      Jag håller med dig helt i det du säger, väldigt svårt att avgöra när och hur stor bufferten ska vara. Jag skulle nog också kört som dig då att ha en konstant buffert på samma nivå.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Har verkligen varit rött denna veckan. Samtidigt så känns det som alla är i panik och säljer som aldrig förr (vilket kanske är rätt?). Dock köper jag nästan alltid enbart när det går neråt, ibland mer ibland mindre. Förvisso händer det att jag köper även när det går uppåt men är mest för väga upp innehavet i portföljen till "rätt" nivå. Har iaf lärt mig att enbart kolla hur det gått för mina innehav en gång i veckan. Det är också då jag kollar om jag behöver köpa dagen efter om det är någon aktie som gått ner utan egentligen större orsak än oro eller liknande. Självklart följer jag med notiser genom olika sidor om det är några nyheter om mina innehav. De gånger jag sålt hela innehav i ett bolag är de gånger jag tycker det blir lite övervärderat eller helt enkelt en magkänsla som säger "sälj nu". Men är inte ofta jag säljer. Tycker det funkar för man grips inte av "panik" lika lätt som om du hade haft chansen att sälja/köpa varje dag. Så med andra ord ligger jag inte alltid fullinvesterad men det är ju ett val man gör. Alla har olika strategier och finns, i mitt tycke, inget rätt eller fel. Dock tror jag själv att det kommer bli tufft när "bo/byggkraschen" väl kommer - hur stor den blir är svårt att sia om. Men är säker på att vissa bolag inom den branschen kommer klara sig bättre om man kollar på hur de skött sin ekonomi hitintills. Men jag antar att det gäller att ha psyke att klara se stora nedgångar i sin portfölj. Antar att det är då man ifrågasätta sin strategi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Jag känner igen mycket i det du skriver om faktiskt. Själv kollar jag portföljen dagligen och det kanske är osunt egentligen även om jag inte tar nedgångsdagar hårt förutom att jag vill köpa mer. Brukar försöka sälja av preffar vid såna dagar och fylla upp i sånt som dippar.

      När/om bokraschen kommer så lär många få panik, då är det viktigt att tro på bolagen man har i portföljen!

      Tack för en grym kommentar! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Jag säger "Köp & Behåll" jag tror att förlusterna blir större om man försöker tajma marknaden med sina inköp. Det finns myriader av faktorer som spelar in som aldrig går att förutse. I osäkra tider kan det vara bra att välja ränte eller indexfonder. Jag har förhållandet 60% billiga indexfonder 40% högutdelande aktier, vilket gör min portfölj lite tryggare för svängningar, även om indexfonderna även innehåller aktier. Tricket är att bara inte stirra sig blind på utdelningsaktier eftersom dessa ibland bara täcker upp förluster under kursfall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja igen VÄL,

      Helt rätt. Utdelningsaktier kanske blir en lite falsk trygghet på ett sätt. För min del vill jag bara hitta ett sätt att så tryggt som möjligt ligga fullinvesterad över tid.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Bra inlägg!
    enda gången Snålgrisarna säljer något är om bolaget i fråga har gått jättebra under några år utan att höja utdelningen, och det är rea någon annanstans. DÅ kan vi tänka oss att kanske halvera ett innehav med bra utveckling mot någonting annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Snålgrisen,

      Tack! :) Det låter sunt att sälja i portioner, jag försöker göra liknande om jag säljer vilket inte händer alltför ofta.

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  8. Hur får du din EX LOVER BACK.
     Jag vill dela mitt vittnesbörd med alla, jag heter Victoria Desmond från USA, efter 4 års äktenskap med min man lämnade han mig för en annan kvinna som ledde mig till frustration. Jag gjorde allt jag kunde för att få honom tillbaka men ingen utnyttjade, tills en gammal vän av mig berättade för en stavningskrock Dr.jaja på internet som hjälpt henne i ett liknande problem, först jag tvivlade på det men jag bestämde mig för att ge det ett försök.Jag kontaktade doktorn (jajaspellcastertemple@gmail.com.com) han hjälpte mig att ställa en stavning på min
    make och inom 48 timmar kom min man tillbaka till mig igen. Jag kan inte sluta tacka JAJA. Kontakta den här fantastiska stavningskastern på något av dina problem, han kan erbjuda en varaktig lösning på alla dina problem:
    (1) Breakup and Love Spells
    (2) Ta tillbaka din ex eller förlorad kärlek
    (3) Avsluta skilsmässa eller skilsmässa stavning
    (4) Äktenskapsstavar
    (5) Graviditet och barnbärande stavning
    (6) Business Spell
    (7) Ta bort sjukdom från din kroppsstavning
    (8) du vill att kvinnor / män ska springa efter dig
    (9) Lotteri vinnande nummer
    10) du vill vara rik och berömd
    11) Du vill bli befordrad på ditt kontor
    Kontakta den här stora mannen via: jajaspellcastertemple@gmail.com

    SvaraRadera