måndag 12 mars 2018

Kan vi göra världen bättre genom att bli ekonomiskt fria?

Mångas instinktiva tanke när man pratar ekonomisk frihet är antingen att det är grymt eller att om alla skulle göra det så skulle samhället braka ihop. Det på grund av att allt vi gör bygger kring pengar. Hela samhällets funktion byggs på att vi ska fortsätta jobba in i oändligheten för att fylla på kassorna så att vi kan fortsätta bygga, fortsätta konsumera och snurra vidare på det hjul vi satt i rullning. Vi befinner oss i nån sorts pyramidspel där vi måste föda nya ungar som ska försörja oss när vi blir gamla.




Visst om alla skulle sluta jobba så skulle det bli kaos, men samtidigt skulle vi sättas inför situationens allvar och på riktigt kanske tänka på hur vi lever våra liv och vad vi kan förvänta oss om vi fortsätter så. Jag säger inte att den genomsnittliga personen som söker ekonomisk frihet är mer miljövänlig än någon annan men i stort tycker jag att det verkar finnas ett samband mellan att leva ekonomiskt effektivt och mindre påverkan på miljön.

Bara genom att åka på en längre resa per år istället för 3 korta resor gör en enorm skillnad på utsläppen. Bara genom att inte köpa massa skit man inte använder gör man en liten skillnad dagligen. För min egen del har jag i alla fall blivit mycket mer miljövänlig som en indirekt effekt av att jag inte vill bränna pengar i onödan. Jag bränner inte miljön i onödan, om jag ska bränna miljön ska det vara värt det.

Tror ni att ekonomisk frihet leder till en mer hållbar livsstil?


Läs liknande inlägg:
Jobba deltid - Så här gör du!
Sluta jobba vid 40
Låg lön - Hemligheten till ekonomiskt oberoende
Livet som ekonomiskt fri

18 kommentarer:

  1. De flesta som är ekonomiskt fria (inte behöva arbeta för att ha råd att leva)fortsätter jobba och belasta jorden, de som har mest gott ställt är också de som använder mest resurser.
    De du pratar om är de som ska leva på några miljoner, självklart måste de dra in på mkt som är dåligt för miljön, annars skulle de aldrig ha råd att sluta jobba. Men redan idag finns många människor som medvetet jobbar mindre och lever både ekonomiskt och miljövänligt. Fast de brukar inte räknas av er sparbloggare eftersom de inte sparar en massa pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja anonym,

      Jag håller med dig där att de flesta som är ekonomiskt fria fortsätter att jobba och att de nog belastar jorden mest. De som lever på mindre borde belasta mindre.

      Jo jag ser de definitivt, jag jobbar själv halvtid så jag får leva ganska sparsamt för att ha råd att göra det jag vill och kunna spara lite. Men du tog upp en bra grupp människor som jag missade, dom är nog ännu bättre i många fall! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Det mesta blir kaos om alla skulle göra det. Lika mycket kaos om alla skulle bli bönder, politiker eller ekonomiskt fria. Diskussionen kring "om alla skulle göra det funkar inte" blir lite konstig oavsett om det är musikalartister eller ekonomiskt fria.

    Bra inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Jim,

      Ja det är sant! Fast det brukar man inte höra lika ofta, tack! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Det märkliga är att vi i rika länder ska ordna upp miljön hos oss, men det som inte visas e alla fattiga länder,som bokstavligen öser skiten ner i hav å sjöar.
    Kika runt nästa gång du reser,å upptäck den misär som finns,som oftast inte syns i turistparadisen,
    Jag reste me frugan runt i Mexico för en handfull år sedan. Å såg mycket vackert å jävla mycket skit,som inte mexicanarna uppfattade som nåt dåligt alls.
    En båtfärd upp å ner längs en flod med hundra meter lodräta väggar, som dom ville visa oss hur vackert det var. Men vi turister som satt i båten, kikade inte alls upp mot dom lodräta väggarna, utan dom miljoner miljoner petflasker,burkar, ja allt som flöt. kom emot oss i stora öar, som kunde vara 10-30 meter långa å täckte hela floden.
    Å så snackar vi här om hur vi ska försöka ta hand om jorden så den överlever.
    Jissess..jag vet iaf efter den resan att de e hopplöst att ens försöka.Då problemet är att en pissmyror som vi här inte gör nån skillnad alls om vi pantar,eller samlar in skräp. när dom fattiga länderna runt om i världen skräpar ner så mycker mer än nån jan föreställa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja spararen,

      Jag har inte varit i Mexico men känner igen det du beskriver i andra länder och det är väldigt tråkigt. Jag tänker att på något sätt gör vi skillnad ändå och vi gör det definitivt inte värre genom att tänka lite. Alla väljer ju själv men jag kommer fortsätta att tänka till lite innan mina val, det känns iaf bättre även om jag vet att jag gör många saker fel också. Men jag förstår att det känns uppgivet.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Snålgrisarna är minimalister och förvånas något troligt över all skit som produceras. Senast är dessa s.k. "leksaker" som följer med happy meal på McDonalds. Roligt i 1 minut för en treåring, vi får gå och plocka smådelar i lekrummet en vecka efteråt. Leksaken i sig är inte annat än skit som inte är värd plasten den är gjuten av. Finns massor av liknande gåvor, reklamprylar och annat som världen hade mått bra av att vara utan.

    Långresor gör vi en varje år, det får räcka.

    Känner igen dessa skräpberg i asien som finns utanför de populära promenadstråken. Ingen inföding bryr sig. En annan ryser av all skit som ligger längs med gångbanor och stränder. Aktivera 1000 arbetslösa och samla upp skiten och skicka till återvinning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Snålgrisen,

      Jag det är rätt kass med alla engångsgrejer men så länge det finns en marknad kommer det att fortsätta säljas. Varje sak vi gör annorlunda borde ju leda i rätt riktning. Även om det känns hopplöst så ska vi inte ge upp, jag är själv inte i närheten av "miljövänlig" om man ska prata skalor men tänker igenom mina köp och resor vilket iaf gör min påverkan mycket mindre än den annars skulle vara.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Har nog precis som dig blivit miljövänlig indirekt, tack vare ett "snålt" levande.
    Genom att tex bo nära jobbet och mataffären och tack vare det kunna skippa bilen gör ju mycket både i plånboken och för miljön!

    Tack för trevlig blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Livets 4 Pelare,

      Snyggt! Jag på lite liknande, har bil men använder den sällan då jag också har jobb och mataffär inom 5 min hemifrån på cykel. Det gör det ju otroligt mycket lättare att göra bättre val.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Jag känner igen mig i det du skriver. Jag tror att ekonomisk frihet ur vårt perspektiv leder till en mer hållbar livsstil, dock tror jag ej att en ekonomisk frihet ur exempelvis Kardashians och liknande leder till det.

    Jag är själv väldigt miljömedveten och har et väldigt minimalistiskt tänk gällande materiella ting.

    Mvh,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man behöver inte åka ända till Asien för att se bristande miljömedvetenhet, kommer ihåg en tågluff genom dåvarande Jugoslavien och Grekland som kombinerades med öluff i grekiska övärlden. Banvallarna i Jugoslavien och Grekland var belamrade med skräp och på båtarna slängde grekerna skräpet direkt i havet. Nästan lika illa var det i Italien. När jag återvände norrut med tåg från Italien klev det på städpatruller vid schweiziska gränsen som städade ur de skitiga tågvagnarna...

      Vägrar dock ha dåligt samvete för miljön, jag har ingen bil, äter nästan bara vegetariskt och de senaste 20 åren
      har jag gjort 3 flygresor tur och retur för semester utomlands (4 om man räknar byte för långresan till Australien).

      Skulle dock vilja se Japan och Kina innan jag checkar ut från den här planeten så några flygresor till blir det...

      Radera
    2. Tja Frilansportföljen,

      Yes, de som har överflöd hör nog inte in i den miljövänliga kategorin oftast utan som du säger, de som strävar efter eller lever i ekonomisk frihet pga prioriteringar.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    3. Tja Anonym,

      Det kan som du säger vara väldigt tråkigt att se hur skräpigt det är i vissa länder. Det låter som du lever väldigt miljövänligt och jag skulle inte ha dåligt samvete om jag var du. Du har ju gjort väldigt stora medvetna val vilket många inte ens funderar på.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Precis det ämne som mitt blogginlägg i morgon bitti kommer att handla om. I helgen på TV4 Nyheterna talades det om hållbart mode, men ingen föreslog att man skulle sluta konsumera. När jag föreslog det till en av våra största sk. Influencers i Sverige så blev svaret att vi måste ju ha kläder på kroppen. Haha...Ja precis som om inte de flesta av oss redan har en sprängfylld garderob och skulle därmed absolut inte behöva gå utan kläder på kroppen om vi slutade shoppa. Men Influencers lever ju på att locka andra att shoppa och shoppa och shoppa. Det skulle vara helt underbart om någon känd influencer slog ett slag för hållbarhet på riktigt. Jag håller helt med att den livsstil man lever när man slutat att konsumera även är jätte bra för miljön.
    Mvh, Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anneli,

      Kul, då måste jag in oh läsa nu! :)

      Ja många Influencers lever ju på att få andra att köpa saker så blir nog svårt där i de flesta fall. Det är ju bra att de promotar miljövänliga kläder men som du säger ännu bättre att köpa mindre . Jag kan inte säga att jag själv inte klöper saker men försöker bara att köpa saker som jag kommer att använda och inte blir liggandes och saker jag behöver. Bara att tänka till lite gör enorm skillnad och när man har en begränsad budget blir det ännu viktigare att inte köpa skit, det är ju de dyraste sakerna.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  8. Strävan mot ekonomisk frihet innebär ofta en ökad sparsamhet och ökad medvetenhet om vilken konsumtion som är nödvändig och vilken som kan avvaras. Därför kan man nog vara bra för miljön medan man sparar. Men om man inte får nästa generation att må bra med mindre konsumtion än föregående så är både sparsamheten och miljömedvetenheten bortkastad när den generationen ska bränna det som föräldrarna sparat ihop. Ett mardrömsscenario för en sparare kan vara att barnen förstör sina egna liv och annat kring sig just p.g.a. allt för stora tillgångar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Yes det har du rätt i! Jag tror på något sätt att det smittar av sig, vad tror du? När jag själv var liten så ärvde jag kläder och jag hade alla saker tills de gick sönder helt. Jag fick det mesta begagnat och byggde och fixade mycket själv, lagade cykel osv. Man lärde sig att klara sig på det man har på ett annat sätt. Vi var aldrig och shoppade eller liknande.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera