tisdag 20 mars 2018

Fördelar med en sliten lägenhet

Jag kom på en riktigt skön grej idag när jag sprang in från balkongen med skorna på och hämtade en kopp kaffe. Det som var skönt vara att jag inte gjort något med min lägenhet förrän jag flyttade in. Då målade jag om alla väggar och tak och parkettgolven som låg var nästan nya. Det var med andra ord ganska fräscht då.



Nu o andra sidan, nu har vi levt här i snart 10 år. Vi har lagat mat, spillt vatten på golvet, gått in med skor för att hämta en öl när vi grillat, släpat in grus och så vidare. Vi har haft kul, vi har struntat i att vi repat parketten, vi har levt ett avslappnat liv i ett hem, inte en visningslägenhet.

Det här har ju satt sina spår på parketten i form av repor och jack. Väggarna har fått sig lite skavanker efter att man dragit i med skidorna. Köksbänken har det lagats mat på. Visst det är ingen visningslägenhet längre men det sköna är att nu behöver vi inte ens bry oss. Vi går in med skorna och lagar mat utan att stå med disktrasan i andra handen och det är så jävla skönt! Den dagen man ska sälja så är det bara köpa ny parkett och lite målarfärg så blir det nytt igen.

Går ni in med skorna hemma?


9 kommentarer:

  1. Jag går inte in med skorna på, men förstår vad du menar. Det är samma med min slitna gamla Volvo. Den är redan så repig så ytterligare en repa spelar ingen roll. Hade jag haft en sprillans ny bil skulle jag nog nojat mig för att nån skulle smälla upp en dörr i sidan på den eller nåt liknande. Nu behöver jag ens inte tänka på det.

    Mvh Ekorren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Ekorren,

      Ja precis, vi går inte heller in med skorna vanligtvis men mår inte dåligt av att göra det om vi bara ska hämta något :). En gammal bil är perfekt ju just av den anledningen!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Stor skillnad mellan en visningslägenhet och en sliten lägenhet. Vi går bara in med skor i undantagsfall, men vi gillar att bo fräscht, så vi underhåller vårt hus. Det handlar om trivsel för vår del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Nu kanske det låter värre än vad det är ;). Menar att vi inte bryr oss som vi gjorde när vi var yngre, men det är ju olika vad man gillar. Att ha fräscht är nice, fast just nu värdesätter vi enkelheten och funktion mer. Det är inte så att det är skit it eller grus på golvet, mer att vi inte bryr oss om det blir nån repa.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Låter du oss förstå att du grillar på balkongen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja,

      Grillat på balkongen? Nä, vart har jag skrivit det? :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Bor i hyresrätt. Då tänker man inte på sånt där eftersom det faller under normalt slitage.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Ja det lär vara skönt att inte behöva tänka på det på samma sätt! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Ano skulle det ju stå ^^ ;)

      Radera