onsdag 14 mars 2018

Sista chansen för utdelning i Axfood idag

Idag är det sista dagen man kan handla Axfoods aktie om man vill ta del av utdelningen. Imorgon handlas alltså Axfood utan rätt till utdelning. På nuvarande kurs om 154 kr ger det en direktavkastning på 4,76% eftersom man bör räkna av de 7kr man får i utdelning vilket i princip ger ett inköpspris på 147kr per aktie.




Att köpa inklusive eller exklusive utdelning ska egentligen inte spela någon roll eftersom kursen bör sjunka lika mycket om inget annat spelar in eller händer. Egentligen kanske det tom borde löna sig att köpa efter utdelningen eftersom man då slipper vänta på de pengarna och kan ligga fullinvesterad någon vecka till?

Själv bryr jag mig inte om att köpa före eller efter utdelning och köper helt enkelt det jag känner för eller tycker känns kul. Om jag har något symboliskt mål så kan jag köpa för att inkassera lite extra utdelning en viss månad mest för att det är roligt. Att det är roligt är faktiskt det viktigaste för min långsiktiga utveckling i portföljen och kan ett köp öka motivationen så är det mer värt än spekulation i vad som är bäst.

Brukar ni tänka på att tajma utdelningen i era köp?


Läs liknande inlägg:
Axfood höjer utdelningen med 17% - 2018
Börskrasch på gång 2018?
Castellums avkastning de senaste 3 åren - Det riktiga svaret!
Castellum - Utdelningshistorik och framtiden
Leva på utdelningar

8 kommentarer:

  1. Inte speciellt ofta faktiskt. Dock tar jag mig alltid en funderare nu under våren om det är några engångsutdelare jag vill investera i innan de släpper sin utdelning under apr-maj. Kvartals- eller månadsutdelare bryr jag mig inte alls om att tänka så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Snålgrisen,

      Ja ibland är det kul att fylla på lite bara för att plocka ett mål eller liknande ;).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Nja jag vet inte om man ska kalla det tajming, jag köper när det är bra läge och det jag känner för men tanker tvärt emot snålgrisen när det gäller kvartalsutdelare. Jag vet ju att dessa aktier är cykliska och därför köper jag sällan innan utdelning utan snarare efter men ännu hellre på dippar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Procentpanik,

      Intressant hur plika idéer vi har, själv har jag skitsvårt att avgöra om det är bättre att köpa innan eller efter utdelning. Brukar iofs köpa och sälja preffar när det känns rätt i pris ;).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Med min sparhorisont känns det som att det kvittar men beundrar din tankemöda. Håller helt med dig om att det viktigaste är att det känns roligt, det är bland annat därför jag kör lönecava i samband med räkningarna och avsättning till ISKen. Alla sätt är bra utom de dåliga, som min mamma brukar säga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja FruEfficientBadass,

      Haha ja jag tänker alldeles för mycket alldeles för ofta ;). Lönecava, vad är det? :)

      Ja så länge det är kul så växer ju kapitalet!

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Köper jag för att tajma utdelningen så är det mycket av liknande anledningar som du skriver om, just för att det är kul och att boosta en viss månads utdelning :)

    Mvh,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja frilansportföljen,

      Kul att vi verkar köra på lite samma sätt, alltid kul att slå små mål ju! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera