lördag 22 juni 2019

Flytta till fjällen - För och nackdelar

Dagens inlägg skrivs från mobilen eftersom jag inte har tillgång till någon dator för tillfället så tyvärr blir det lite avskalat och utan bilder. Vi har hunnit avverka några dagar här i fjällen och det har blivit mtb, grillning och njuta av lugnet och det varierande vädret.

Jag har tidigare skrivit om att flytta till fjällen och det är en tanke som alltid varit svår att släppa. När jag nu återigen befinner mig häruppe så kan jag ju punkta upp lite för och nackdelar med att bo här.


Innehåller affiliatelänkar

Flytta till fjällen - Fördelar


1. Naturen - Den helt självklara anledningen att flytta till fjällen för mig skulle utan tvekan vara naturen. Den är mäktig, varierande och inbjuder verkligen till friluftsliv. Det är otroligt vackert uppe i fjällen, det är något speciellt helt enkelt.

2. Aktiviteter - Anledning nummer två för att flytta till fjällen hänger egentligen ihop med den första punkten. Eftersom naturen är som den är så inbjuder den verkligen till aktiviteter och friluftsliv. Man kan åka skidor från december till maj, mtb hela barmarksperioden och utöver det kan man vandra, paddla m.m.

3. Lugnet - Om det är något som jag verkligen njuter av i just fjällen så är det lugnet här uppe. Som storstadsmänniska är det ren lyx att sätta sig på altanen och bara lyssna på vinden. Det är magiskt!

4. Ekonomiskt - Den tredje anledningen kommer jag gå in mer på nedanför men det är ekonomin. Genom att sälja lägenheten i Storstan får jag loss pengar till pengamaskinen som ger ännu mer pengar när jag sover.


Flytta till fjällen - Nackdelar


1. Infrastrukturen - Något som blir uppenbart när man varit en tid här är hur mycket bättre infrastrukturen av förklarliga skäl är i en större stad. Allt ifrån matbutiker till bussar, service och övriga nöjen.

2. Vädret - Även om vi ofta "har tur med vädret" så inser jag att det är mycket svårare att planera en dag på fjället eftersom man kan ha både 5 grader kallt, sol, klarblått, 20 grader varmt, åska och regn på samma dag. Vädret varierar enormt och även om man tycker det är charmigt då kanske man inte tycker det om man skulle få leva med det varje dag.

3. Umgänget - Att flytta till fjällen skulle ju definitivt göra att man hamnade långt ifrån vänner och familj. Även om vi inte har jättestor behov av att umgås med andra människor hela tiden så kanske man inser det när man inte har möjligheten. 


Ekonomi om man bor i fjällen


Något som jag kommit fram till när jag  funderat kring det ekonomiska med att bo i fjällen är att det troligtvis kostar mer än vad man tror. Jag har alltid sett de förhållandevis billiga bostadspriserna men glömt allt runtomkring.

Om det inte går regelbundna bussar eller tåg så innebär det att man måste ha bil, det blir helt plötsligt inget val längre. Om det bara finns en mindre matbutik där man bor så innebär det också att priserna blir högre. Man måste då budgetera för högre matkostnad eller resekostnad och tidsåtgång för att åka iväg och handla mat.

Om man lever på utdelningarna så kan man ju anpassa livet lättare genom att man tex. inte behöver ta sig till ett arbete men mycket kommer att bli dyrare än att bo i storstan.




Hyra ut stuga i fjällen


Även om man blir tvungen att ha en bil och att matkostnaderna blir större så finns det en stor fördel och det är möjligheten att enkelt hyra ut sitt boende. Det hör gäller ju främst under vintern och då de stora helgerna och veckorna som sportlov, jul/nyår, påsk etc.



För oss som älskar att åka skidor så känns ju det här inte som det första alternativet man vill göra men samtidigt öppnar det ju upp möjligheter att finansiera en stor del av boendekostnaden genom att hyra ut de veckorna som ger bäst betalt. Om man ändå flyttar till fjällen och bor där så är det nog ganska skönt att slippa de mest hektiska veckorna. Det känns inte  orimligt att få halva boendekostnaden betald om man skulle hyra ut nårsveckan, jul, sportlovet och påskveckan.


En skidort som sticker ut i Sverige


Det finns en skidort som enligt mig sticker ut i Sverige om det är så att man vill sluta till fjällen och det är Åre. Inte bara genom höga priser utan också genom att det är den skidort som verkar leva mest året runt. Det finns en tågstation i byn och större matbutik och flera restauranger.

Det skulle nog gå att leva Åre utan bil tack vare en helt ok infrastruktur. Man skulle dock få betala priset genom ett dyrare boende så frågan är om det blir billigare i slutändan. Däremot kanske det är det perfekta kompromissen, det lär ju inte vara lika ödslig känsla att bo där i jämförelse med andra ställen tack vare att orten lever året runt.


Mina tankar kring att flytta till fjällen?


Så, efter att återigen vara här uppe i fjällen. Stället jag älskar, både på sommar och vinter. Skulle jag kunna tänka mig att flytta hit? Skulle jag kunna tänka mig att bo här året runt? Är det här jag vill leva när jag är ekonomiskt fri?


Jag tror inte det, inte i dagsläget, inte där jag är nu. Det är underbart att vara hör någon vecka eller två åt gången, jag skulle nog kunna vara hör ett par månader också  men på heltid blir nog svårt. Kanske att Åre skulle fungera med då skulle jag hyra bostad, jag skulle inte vilja binda upp kapital som kan vara svårt att frigöra. 

Troligtvis stannar det vid en dröm. Drömmen om att flytta till fjällen, men vem vet kanske blir det verklighet en dag. En idé skulle ju kunna vara att hyra en stuga under lågsäsong några månader när man slutat att jobba helt. Då är det ganska billigt och under kortare perioder spelar inte bristen på kommunikation er och matbutiker lika stor roll.

Skulle du kunna tänka dig att flytta till fjällen? Vart skulle du kunna tänka dig att flytta då?


Hur jag bygger min frihet: I dagsläget jobbar jag 10h/vecka och anledningen till att jag vill sluta jobba helt är för att bland annat ha möjligheten att testa på att flytta till fjällen, bo något år utomlands och andra saker som hindras av ett jobb på en fast punkt.

Min väg för att uppnå det här är att investera mina pengar i aktier och fonder så att jag får passiva inkomster. Jag har mina investeringar hos Avanza. Om du också vill komma igång med aktier eller fonder så rekommenderar jag att börja med att öppna ett ISK/aktiekonto. Det gör du hos t.ex. Avanza gratis på 3 minuter genom att klicka här.

8 kommentarer:

  1. Intressanta tankar och resonemang. Tangerar hur jag tänker om att flytta ut permanent till skärgården i framtiden, samma dilemman om än annat klimat. Ett tips kan vara att prova att åka ut ibland på lågsäsong efter sommarsäsongen men innan skidsäsongen eller efter påsk när skidsäsongen slutat för att få en mer ärlig känsla för hur det är då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utlandsutdelaren,

      Vilken skärgård funderar du på?

      Ja det är bra att kolla lågsäsongen. Just nu är det iofs typ lågsäsong om man jämför med sommar och vinter. Skidsäsongen slutar i maj. Så det är typ bara maj/juni som är mellansäsong. Kan tänka mig att oktober/november är lugnaste månaderna. Oavsett är det en kort tid.

      Jag tror det svåraste kanske är att de flesta bor ju inte där utan är där på semester, något jag tror är både skönt och kanske jobbigt på ett sätt?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Vilken skärgård? Det finns väl bara en på Västkusten? Östersjön är det inget fel på men det är trots allt en sjö. ;)

      Tror du har rätt i det, flera jag känner som bor i skärgården flyr i juli när det är som mest turister men uppskattar april-maj och september-oktober desto mer när det är vår och vacker om än kallare eller oktober när det fortfarande är förvånansvärt varmt i vattnet om än kallare på land. Min dröm vore att hitta ett skärgårdshus som går att bo i princip året om i och sedan ha en mindre lägenhet i Göteborg. Kostnaden blir förstås högre men ändå inom ramen för vad som är görbart och livskvalitet är kanon.

      Radera
  2. Ja varför inte bo där? Många väljer ju att köpa ett boende runt varmare breddgrader och då kan man ju likväl bo i fjällen.

    Men frågan är ju vilket sorts boende man vill ha. Räcker det med lägenhet eller ska man köpa hus? Om du/ni siktar på att hyra ut boendet så lär ju hus/stuga vara bästa alternativet. Nu vet jag inte prisklasserna i Åre, men kan tänka mig att även de har ökat markant senaste åren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Danne,

      Ja precis, den största skillnaden är väl vädret och temperaturen. Vi åkte hemifrån vår stad där det var 20-25 grader i skuggan och kom hit där det var 10 grader så mycket kallare. Idag är det sol och lite varmare väder dock :).

      För vår del skulle det vara liten stuga eller lägenhet isfl. Lägenheter är inget problem att hyra ut, de flesta som ligger i skidområdet känns mer som stugor med bastu, fina små stugliknande hus etc.

      Skidområdet i Åre är stort så det skiljer ju i pris beroende på vart man köper men vill man bo i Åre byn så är det ju nästan stockholmspriser som gäller på vissa objekt.

      Tack för kommentaren! :) Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Hej FM!

    Kul att se fler likasinnade angående detta!

    Eller nja, jag var väl väldigt mycket i dem banorna förr men nu har det lugnat ner sig xD

    Det var inte just fjällen jag ville flytta till, utan tänkte då ett varmare land där kronan var stark! Då hade jag tanken på att få ihop 10,000 kr/mån i utdelningar för att sedan flytta utomlands och leva på den starka kronan.

    Dock någonstans på vägen så ville jag hellre bo kvar i Sverige och började jobba mot 25,000 kr/mån i utdelningar istället :P

    Men vem vet, kanske flexar och bor i Sverige under sommaren och vintrarna utomlands! Får se längre fram :)

    Med vänliga hälsningar,
    Fröken Investera

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Fröken Investera,

      Kul! Utomlands till varmare land har jag också funderat på men som du kommit tillbaka till att jag nog vill vara skriven i Sverige.

      Ja ske är det att man tror att gräset är grönare osv. just nu känner jag att jag trivs där jag bor men samtidigt vet man ju inte :).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Hej!
    Jag har skrivit till dig förut om boende i fjällen. Min familj bor i huvudstaden permanent och har ytterligare ett boende i fjällen, faktiskt just i Åre. Det boendet går vi plus på därför vi delvis hyr ut det. Marknaden för det är gynnsamt. Om vi i framtiden flyttar till fjällen skulle jag personligen välja ett boende utanför byn som både är friare lugnare
    och billigare. Att hyra ut under högsäsong är ju perfekt och då kan man själv åka utomlands för hyresintäkterna. Hösten i fjällen är magisk och cykelsäsongen på sommaren är ett roligt inslag. Vädret är ju inte precis som i Medelhavet men då kan man ju ta en avstickare dit när man behöver det.
    Jag tror man får betydligt mer livskvalite när man lever nära naturen. Dock är det dyrare när det kommer till matkostnad men om man storhandlar i större lågprisbutiker så kan man klara sig på en hyfsad matbudget.
    Jag vill iaf testa i framtiden.

    SvaraRadera